Olin eilen ”purjehduksenopettajan virkaa sivutoimisesti
hoitavan” mieheni kanssa taas treenaamassa pinnalla ohjaamista ("pinnaamista") 606:lla.
Ensimmäiseksi väännän rangan rottingille ja toetaan, että edistyminen näkyy ja
tuntuu jo nyt, joten pinnaaminen on kannattanut. Paljon on vielä harjoitustunteja
edessä ennen kuin saavutetaan vakaa osaaminen ja automatisoituneet manööverit erilaisissa
olosuhteissa sekä parempi tarkkuus, mutta nyt olen vauhdikkaassa sivutuulessa
matkalla kohti todellista merenneitoutta. Toisin sanoen nyt alkaa olla kivaa ja
edes jotkut tehtävien osaset alkavat sujua automaattisesti. Mahtava tunne! Heh…
mieheni jopa totesi eilen, että hänellä oli vähän tylsääkin, kun vene kulki aina oikeaan suuntaan. Oppiminen on tässä vaiheessa kuin suklaata
söisi paitsi että kuluttaa paljon enemmän energiaa.
Eilen taisi olla aika tyypilliset saaristo-olosuhteet:
keskituuli 4-5 m/s, paljon puuskia n. 8 m/s ja tuulensuunta alituiseen
pörräävää. Harjoittelimme kolmioradalla poijujen kiertoa sekoitellen vendoja ja
jiippejä. Välimatkoilla luonnollisesti luovittiin, ohjattiin sivutuulessa ja lasketeltiin
myötäisellä. Tuulen suuntaa ja voimakkuutta piti vimppelin puuttuessa arvioida
aallokosta sekä purjeista. Sain hyviä käytännön vinkkejä tarkkaan ja
sortovapaaseen suuntimiseen ratapurjehduksella sekä uusia perusoivalluksia
suunnan nostamiseen ja laskemiseen. Näiden vinkkien ansiosta Herra Opettaja
palkittiin ”Tiistain Dalai Laama”-tittelillä. Satamasta lähdöt ja rantautumiset
tehtiin tietysti pelkällä purjevoimalla. Siinä kohtaa strategiset ratkaisut
teki vielä Herra Opettaja, mutta yritän päästä niistäkin pikkuhiljaa paremmin
jyvälle. Nosturia olen sentään jo oppinut käyttämään veneen ställingille
nostossa. Vähänkö tuli taas äijä olo ;)
Moni varoittelee siitä, miten hankalaa purjehduksen opettelu
voi oman puolison kanssa olla, mutta se riippuu varmaan paljolti pariskunnan persoonista
ja ylipäätään keskinäisestä kommunikoinnintavasta. Me emme muutenkaan koskaan
puhu toisillemme epäkunnioittavaan sävyyn, joten siinä on jo aika hyvä pohja. Väsyneenä
tiuskiminenkin suunnataan asioille, eikä toisillemme. Toisekseen minusta on
hirvittävän tärkeää olla itse oppilaana aktiivinen kysymään, pyytämään
selityksiä, pyytämään täsmennyksiä, sanomaan jos ei osaa tai ymmärrä sekä ilmaisemaan
asianlaita jos ei vielä uskalla jotain juttua harjoitella. Niin ja suukottaa välillä
kiitokseksi! Avoimuus ja aktiivinen kommunikointi kannattaa tässä kohtaa.
Analysoin myös käännösten jälkeen itse ääneen, miten se minusta sujui, jonka
jälkeen mieheni täydentää itsearviotani ja antaa vinkkejä seuraavaa varten. Oppimiseni
on ensisijaisesti omalla vastuullani ja mies on siinä vahvana tukena.
Nyt kulkee – kunhan riittäisi aikaa ja energiaa!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti