Kurssin viimeinen purjehduspäivä oli tähän mennessä
elämäni kovin päivä merellä
Joskus 13.00 aikoihin rantauduimme satamaan ja katoimme
hyvissä ajoin uuniin laitetut ruuat pöytään. Ah – lämmintä kesäkurpitsapaistosta
riisin ja maukkaiden salaattien kera kitusiin. Päälle nautittiin vielä pari
kupposta kaffetta, keksejä ja Fazerin sinistä taikaa. Onnellisuuden kokemus
läheni sataa prosenttia. Tämän onnellisemmaksi olisi voinut tulla vain, jos
läheiset olisivat olleet tätä hetkeä jakamassa ja olisi päässyt hetkeksi
pitkälleen sulattelemaan täyttä masuaan. Veneen opettaja oli vanha tuttuni ja
ehdimme vaihtamaan siinä vähän kuulumisiakin.
Ruokailun jälkeen miehistöpakka sekoitettiin uudelleen ja jatkoin
loppupäivän Linjett 30:ssä. Lähdimme rannasta samoilla purjeilla, joilla Linjett
oli tullut: keulaan nostettiin 2-genoa ja isossa oli (vain) yksi reivi. Kuinka
ollakaan, tuuli oli voimistunut lounastelun aikana niin, että kotiinpäin
luovittiin kovassa 12-15 m/s tuulessa. Tuulimittareiden mukaan puuskissa
puhalsi jopa 19-20 m/s. Aallokko oli kasvanut korkeutta ja muodosti huipuistaan
sortuvia vaahtopäitä. Noin kolmen tunnin osuus paluumatkasta kisattiin Swan 371 ja Targa 101 vastaan.
Yhä kasvava vasta-aallokko hakkasi ja heitti säännöllisin
väliajoin ämpärillisen vettä niskaan. Alkumatkasta vielä nauroimme ja
kiljahtelimme kuin Linnanmäen Viikinkilaivassa, loppumatka oli vain
selviytymistä. Sadevaatteissani oli leuan alla pikkuriikkinen kolo, johon
mahtui jokaisesta pärskeestä mukillinen vettä sisään. Pian olin aivan märkä
takin altakin ja puristin coretex-hanskoista vettä kahluualtaaseemme. Kylmyys
iski pian luihin ja ytimiin. Sormista tuli kömpelöt, jalat tärisivät ja päätään
ei jaksanut vaivata päätöksillä kisan strategiasta: ”ihan sama mulle”.
Meri vaati uhrinsa: ensi meni yksi pipo, sitten puuska repi
irti veneen vimppelin ja lopuksi meri vei puoliksi sulaneen lounaani. Olin
ollut vähän huonovointinen noin vartin verran, kun oli aika tehdä se kohtalokas
venda ja minun piti taas vinssata genoa sisään. Ehkä mielessäni oli
brittiläinen ’Keep calm and carry on –asenne’, kun hoidin sekä oksentamisen
että vinssaamisen vuorotahtia alle kymmenessä sekunnissa. Sen jälkeen Genoa oli
kiristetty loppuun ja kömmin tiukasti kallistuneen veneen ylälaidalle
hengaamaan. Otin nenäliinan taskustani, pyyhin sillä suunpieleni ja jatkoin
kuin mitään ei olisi tapahtunut. Kurssikaverit ihmettelivät touhuani ja naureskelivat
tätä myöhemmin rannassa. Olo helpottui heti tyhjennyksen jälkeen, enkä voinut
enää pahoin. Oma perhe on sitä mieltä että se oli todennäköisemmin jotain muuta
kuin merisairautta.
Meri vaati uhrinsa: ensi meni yksi pipo, sitten puuska repi
irti veneen vimppelin ja lopuksi meri vei puoliksi sulaneen lounaani.
Moni oli helpottunut, kun saavuimme kotisatamaan ja
saimme laitettua veneen pakettiin hiipuneilla voimilla, hampaat kalisten ja sormet kohmeessa. Itselleni oli ihan sama miten kisassa kävi, mutta tulimme nyt
kuitenkin LYS-tasoituksen jälkeen toiseksi. Kuiviin vaihtamisen jälkeen menimme
vielä tekemään lopputentin, juomaan munkkikahvit ja vastaanottamaan todistukset
sekä suorituskirjat.
- Happy End -
Oj, oj, mikä meno teillä on ollut! Onneksi selvisitte kunnialla kaikesta. :) Seuraavalla purjehduksella sitten enemmän dolce vitaa ja spinnukelejä...
VastaaPoistaJuurikin niin: ensi viikonloppuna lähdetään perhetiimillä päiväretkelle JOS tuuli on kohtuullinen. Kilpahenkiset herrat tuntien luvassa on sporttista dolce vitaa :)
VastaaPoistaToisaalta kaikki kokemukset, joista selviää ehjin nahoin, ovat jälikäteen tavallaan hyviä. Aina oppii jotain kun koettelee osaamisen ja mukavuutensa rajoja.
Mukava lukea sinun purjehduskokemuksista ja kouluttautumisen etenemisestä. Toivotaan myötäisempiä tuulia seuraaviin purjehdusretkiin! :)
VastaaPoistaKiitoksia :) Löysin vasta nyt teidän bloginne ja sillä on kyllä mahtavan oivaltava nimi (SAILventures)!
VastaaPoistaHuh huh, hyvä kun pääsitte rantaan asti ehjin nahoin ja näin vähin vahingoin. Mieheni ja poikani nimittäin noukkivat jollakisoista moottoriveneellä palatessaan tänään purjehduskoulumiehistön vedestä, vei rantaan ja hälytti apua, kun purjevene oli kaatunut eikä miehistö saanut kallistettua sitä takaisin ylös!
VastaaPoistaOhhoh... Onneksi sattui arjen sankareita paikalle auttamaan!
VastaaPoistaTuossa meidän reissussa kävi pahimmissa puuskissa mielessä veneestä putoamisen mahdollisuus. Meillä ei ollut turvavaljaita käytössä ja osalla oli päällään vain kevyet "raatoliivit". Niissä olosuhteissa ja kokemattomattomalla miehistöllä olisi pudonneen poimiminen veneeseen ollut todella vaikeaa ja hidasta... jos olisi onnistunut ollenkaan.
Niinpä ja sitä kyllä helposti myös "lamaantuu" hädän hetkellä, kylmyydestä puhumattakaan. Tuli muuten vielä mieleeni, että kannattaa omilla reissuilla olla ekstravarovainen tuon liian purjepinta-alan kanssa kovalla kelillä. Kaksistaan kun vaikkapa seilailee, ei ole laidalle yhtä paljon saatavilla painoa kuin noilla isommilla harjoitus- tai kisamiehistöillä seilatessa.
VastaaPoistaKirjoittaja on poistanut tämän kommentin.
VastaaPoistaTotta, purjeet kelin mukaan. Me tosin seilaamme sitten omalla veneellä aina "kahdeksan hengen miehistöllä": mies + minä + 500 kg vesipainolasti tuulenpuolen laidalla ;)
VastaaPoistaHih, vasta blogiisi eksyneenä mun on pakko kommentoida kun on niin samansuuntaisia kokemuskia. Purjehtijakaverini jaksavat edelleen kuittailla mulle, kun eräänä myrsky-yönä mulle ehdotettiin keulapurjeenvaihtoa ja vastasin, että joo, odottakaa mä oksennnan ensin - ja homma hoitui kyllä tyylikkäästi sen jälkeen. Palaan tänne takaisin paremmalla ajalla :)!
VastaaPoistaHei Tanja ja tervetuloa lukijaksi :) Taidamme molemmat olla suomalaisia sisunaisia ;)
VastaaPoista