Olin todella tyytyväinen tähän kahden edeltävän viikon aikana käytyyn
purjehtijakurssiin. Yksi syy on se, että sain varmistettua yhtenäisen pohjan
perusasioista. En oikein tiennyt missä kohtaa olen oppimistani ja miten
harjoittelua pitäisi jatkaa. Olen ollut lapsesta saakka oppijana sitä tyyppiä,
jonka pitää tietää asiat ensin teoriassa ja harjoitella vasta sitten
käytännössä. Nyt kurssin jälkeen on helpompi asettaa konkreettisia tavoitteita
tulevalle harjoittelulle. Tässä kohtaa muistan taas olla elämälle kiitollinen siitä,
että minulla on osaavat ja ikuisesti purjehduksesta innostuneet ihmiset
ympärilläni sitä tukemassa.
Jatkoharjoittelun tavoitteita tälle kaudelle:
- Pinnalla ohjaamisessa harjaantuminen
- Ajoituksen treenaaminen täsmällisemmäksi vendan ja jiipin eri tehtävissä toimiessa
- Purjeiden säätämisessä harjaantuminen: säätämisen tarpeen havainnointi ja oikeista kohdista säätäminen sekä solavaikutuksen huomiointi
- Rantautumiset ja lähdöt eri olosuhteissa (tuuli, virta) ja erilaisiin paikkoihin/paikoista (poijut, laiturit, kylkiparkki, keulaparkki)
- Navigointioppien soveltaminen purjehdukseen, erityisesti luovittaessa. Saaristossa lähinnä turvarajojen asettaminen kartan syvyystietojen ja maisemanavigoinnin avulla.
- perustietoa purjehduksesta ja purjeveneistä
- purjeiden valinta, käsittely ja säädöt
- purjeveneen käsittely: veneen hallinta, ohjailusäännöt, ohjailu, kiinnittyminen laituriin ja poijuun sekä ankkurointi
- veneilyvarusteet ja turvaohjeet
- tärkeimmät solmut
- toiminta erikoistilanteissa
- purjehtijan säätietoutta
- purjehdusreitin suunnittelu ja purjehduksen valmistelu
Kurssin sisältö oli mielestäni onnistunut. Näitä perustaitoja
on hyvä harjoitella jonkun aikaa omatoimisesti ennen uusien haasteiden
haalimista. Navigoinnin osalta seurasimme kurssilla lähinnä reimareita ja kaikulukemia
ja luotimme kyseiset vesialueet tuntevan opettajan sanaan. Pimeänavigointi ja tutkanavigointi
eivät tietenkään kuulu tähän vaiheeseen, ei myöskään eletroninen navigointi, sillä gps pidettiin poissa huomiota viemästä. Purjeiden käsittelyn osalta kurssilla
ei vielä harjoiteltu esim. spinnun tai genaakkerin käyttöä eikä käytännön
harjoituksissa vaihdettu fokkaa/genoaa purjehduksen aikana. Myös purjeiden
trimmaaminen pitäydyttiin perusteissa, joilla periaatteessa selviää ihan hyvin
normaalista perhepurjehduksesta.
Vaikka veneestä toiseen vaihtaminen vaati aina uusien
systeemien opettelua, pidin sitä rikkautena. Siinä sai arvokasta kokemusta
miten erilaiset systeemit toimivat. Myös
opettajien vaihtuminen lähes joka purjehduksella oli hyvä, sillä jokainen
painotti vähän eri asioita ja kaikki olivat kuitenkin mukavia ja taitavia
opettamaan käytännön taitoja.
Kurssi myös iso elämys. Se tarjosi pieniä meriseikkailuja
sumussa ja kovassa tuulessa omien voimien rajoilla, tunnelmallisia kahvihetkiä
merellä sekä onnistumisen elämyksiä. Yksi oppilaista oli saanut kurssin
lahjaksi, vieläpä ihmiseltä, joka ei itse purjehdi. Ei hullumpi lahja!
Ai niin: Muru pyysi minua tälle päivälle kolmanneksi miehistönjäseneksi pieniin matchrace-kisoihin, mutta en valitettavsti voinut lähteä koska laitatin ripset eilenillalla ja niitä ei saa nyt päivään-pariin kastella. Siellähän sataa! ;D
Ai niin: Muru pyysi minua tälle päivälle kolmanneksi miehistönjäseneksi pieniin matchrace-kisoihin, mutta en valitettavsti voinut lähteä koska laitatin ripset eilenillalla ja niitä ei saa nyt päivään-pariin kastella. Siellähän sataa! ;D
... jaa vai sataa! Joo - ja sekin siinä on, että monet harrastavat purjehtimista aivan turhan lähellä vettä... voi tulla pärskeitäkin!!!
VastaaPoistaKiinnostavalta kuulostava kurssi. Pitänee varmaan itsekin käydä jollakin kurssilla. Ihan sama, kuinka monta vuotta on purjehdusta tai veneilyä takana, niin aina kun näkee, miten joku toinen tekee asioita, niin oppii uutta ja hyödyllistä.
Ihan kiinnostavia kursseja... toki pitää todeta, että kaikkia kiinnostavia kursseja on oikeastaan yllättävän paljon.
Olit kiinnostunut diesel-kurssista. Käytiin vaimon kanssa Kivenlahden venekerhon järjestämällä Matti Hiltusen vetämällä diesel-kurssilla ja se oli semmoinen, että ainkin tämmöinen, jota joskus on dieselin nähnyt, mutta käytännössä ei paljoa tiedä, pysyi ihan hyvin kärryillä. Hyvä kouluttaja ja paljon arvokasta tietoa tuli sieltä!
:D Juu, tuohon sateella purjehtimisen välttelyyn oli tällä kertaa hyvin rationaalinen syy... Kestoripsien huoltoon kuluu kolmen viikon välein tunti elämästä ja se kustantaa xx €/kerta. Jos huolletut ripset kastuvat ensimmäisen päivän-kahden aikana, ne liimaantuvat toisiinsa tai jopa irtoavat. Karenssipäivien jälkeen niillä voi mennä vaikka lumipyryyn purjetimaan seuraavaksi 19 päiväksi. Aina ei ole helppoa olla nainen...
VastaaPoistaKiva kuulla että diesel-kurssi oli hyödyllinen. Olen katsellut lähinnä tuota Työväenopiston järjestämää 16 tunnin kurssia (8 viikon ajan 1 ilta/vko). Sisällöissä luvataan käydä läpi: "moottorin rakenne ja -tyypit, polttoaine-, voitelu- ja jäähdytysjärjestelmät, voimansiirto sekä huollot" En tiedä moottoreista ennestään juuri mitään. Lähden sillä asenteella, että jos tippuu kärryiltä täytyy ottaa itse enemmän asioista selvää tai tyytyä siihen, että oppii joka tapauksessa ainakin jotain siinne päin...
Kuulostaa kiinnostavalta ja varmasti kattavampi kuin kaksi iltaa neljä tuntia/ilta. En kyllä löytänyt pääkaupunkiseudun kurssitarjonnasta tuollaista.
PoistaNoh jokatapauksessa se on auttamattomasti liian myöhäistä tälle vuodelle, mutta ehkä ensi talveksi.