lauantai 5. toukokuuta 2012

Purjehtijakurssin I viikko: anatomiaa, fysiologiaa ja solmuja


Jos olen talven aikana ihmetellyt eri kursseilla, että missä kaikki naiset ovat, niin on vastaus löytynyt!  Purjehtijakurssilla on 15 osallistujaa, joista 11 on naisia! Osalla on jo paljonkin veneilykokemusta joko moottoriveneilyn puolelta tai perhepurjehduksesta. Mukana on myös innokkaita oppilaita, joilla ei ole aiempaa kokemusta ollenkaan, eikä sitä tällä kurssilla edellytetäkään.


Kurssin ensimmäisellä viikolla keskityttiin teoriaan. Keskiviikko- ja torstai-iltoina (yht. 6 t.) käytiin läpi perusjuttuja. Ensimmäinen teoriailta piti sisällään…


Purjeveneen anatomiaa
Moni taivasteli uusien käsitteiden vilinää. Itse olin iloisesti yllättynyt, että olen vuosien aikana huomaamattani oppinut ne melkoisen kattavasti niillä sanoilla, joita perhevenekunnassa on totuttu käyttämään. Osaan nimetä jollakin sanalla lähes jokaisen osan, mutta nyt opettelen niiden lukuisia synonyymejä, esim. takastaagi = takaharus = hekki.


Purjeveneen voimat ja vastavoimat
Tämä osuus saattoi rauhoittaa niiden mieltä, jotka eivät ole vielä kokeneet veneen normaalia kallistelua purjehdittaessa tai arastelevat sitä. Kölin tehtävänä on toimia tuulen vastavoimana estäen veneen kaatumista sekä pitää se kulkusuunnassa.


Tuulensuunnat ja purjehtiminen
Purjehtijan pitäisi oppia havainnoimaan mistä suunnasta tuulee. Tämän olen kokenut joissain tilanteissa vähän hankalaksikin kaiken muun tohinan keskellä, jos veneessä (esim. 606:ssa) ei ole windexiä. Kävimme läpi eri tuulensuuntiin purjehtimisen perusteita ja purjeiden kiristämistä tuulennopeuden mukaan. Pienoismalli purjeveneen kannesta ja takilasta havainnollisti asioita piirrosten ohella. Vahinkojiipeistä ja puomin voimasta päähän iskeytyessä varoiteltiin tietysti moneen kertaan.


Vahinkojiippi on aina päällikön vika
      ja se voi aiheuttaa puomin
 iskeytymisen päähän tai
      veneen helojen rikkoutumisen


Kurssilla mainittiin, että ei tarvitse purjehtia väylän oikeaa reunaa, jos tuuli on parempi (esim. vasemman reunan läheisyydessä olevien saarten vuoksi) väylän oikeassa reunassa, niin sinne vaan! Tämä on yksi niistä asioista, jonka olen navigointikursseilla huomannut ärsyttävän moottoriveneilijöitä: ”Väylillä pitäisi noudattaa meriteidensääntöjen mukaisesti oikeanpuolista liikennettä, mutta se ei näytä koskevan purjehtijoita”. Niinpä… Jos vettä riittää väylien ulkopuolella, niin kannattaa ehkä mennä sinne etsimään niitä parempia tuulia. Maakravuille tiedoksi, että purjehtijoille kannattaa toivottaa myötätuulten sijaan sivuvastaisia tuulia, niillä kulkee lujempaa ;)


Purjehtiminen väylillä
  vastoin oikeanpuoleista liikennettä
       voi joskus tuoda paremmat tuulet,
mutta se rikkoo meriteiden sääntöjä
             ja ärsyttää muita veneilijöitä


Solmuja
Ensimmäisen illan päätteeksi harjoittelimme solmuja. Paalusolmu on tärkein ja se pitäisi osata tehdä paitsi lenkkinä venettä kiinnittäessä tai purjeen kulmaan, myös nopeasti oman vyötärön ympäri pelastautumissolmuna silloin kun köyden toisessa päässä on jo vetoa (esimerkiksi laidan yli pudonnut kaveri). Siansorkka on hyvä fendareiden kiinnittämiseen kaiteisiin ja tämänkin olin äköjään oppinut veneessä ihan vahingossa. Merimiessolmu oli tuttu partiosta, mutta kokonaan käyttämättä jäänyt jalussolmu oli unohtunut täysin!


Paalusolmu tulisi osata tehdä myös
           yhdellä kädellä ja itsen ympäri 


Kotiläksyksi tuli arvatenkin solmujen treenaamista. Olin pitkän päivän jälkeen kotona vasta puoli kymmeneltä ja sen jälkeen piti vielä valmistella seuraavan päivän työreissua. Oli kiva ilta, mutta olin vaan aivan poikki sen jälkeen. Mukavinta oli huomata, miten paljon asioita oli ihan huomaamatta päässyt tarttumaan perhepurjehduksilta ja kotona purjehdushullun miehen kanssa käydyistä keskusteluista. Mies muuten lähti torstaina Tallinnaan purjehduskisoihin ja jätti treenausköyden olohuonetta koristamaan. Viikonloppuksikin on siis puuhaa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti