Palvelusatamasta oli päätetty ottaa kaikki irti. Olimme varanneet maanantaiaamuksi saunan Lapposta ja
oli ihanaa päästä suihkuun, vaikka vesi olikin niin kylmää, että oli ihme ettei
suihkusta satanut jääpuikkoja. Syynä oli inhimillinen erehdys: satamanhoitaja
ei ollut muistanut aamulla laittaa lämminvesivaraajaa päälle. Myös perhevene
pääsi suihkuun ja näytti onnelliselta puhtaasta kannestaan. Akut oli ladattu maasähköllä, roskat viety ja kaupasta
ostettu paikallisia lampaanjauhelihapihvejä, perunaa sekä fanipaloja. Koneella ei oltu ajeltu
kuin rantaan tuloissa ja lähdöissä, joten polttoainetta ei tarvinnut täydentää.
Mitä enää puuttui? Ai niin, septitankin tyjennys. Kaikki
olivat saunoneet ja puhtaissa vaatteissa ja veneen kansi oli pesty. Isi-kipparilla
on kokemusta ehkä miljardeista septitankin tyhjennyksistä ja mieheni meni
kannelle mukaan avuksi. Tällä kertaa tankin imulaitteelle tuli paha olo kesken
työnsä ja se päätti oksentaa kaaressa ruskeaa liejua Isi-Kipparin, mieheni ja
veneen päälle. Itse olin juuri silloin hyppäämässä kaiteen yli kiikuttamaan
viimeistä roskista, ja väistin oksennuskaaren vain kymmenien senttimetrien
marginaalilla. Äiti-Kippari oli onneksi turvassa sisällä. Nooh… siitä sitten
vaatteiden vaihtoon, pesulle ja veneen puhdistukseen. Koetin parhaani mukaan
toimia assistenttina ja tarjosin käsidesiä viimeistelyyn. Opetus voisi olla
esimerkiksi tämä: varaa aina vaihtovaatteita myös katastrofien varalle. Miehille
myönnettiin illalla ”Septitankin sankarin” arvonimet sekä ”Kura-Kalevin” lempinimet
tämän kaiken kestämisestä.
Seuraavalle legille saimme reipasta sivutuulta 8-12 m/s. ja olin
koko matkan ruorissa. Lähdin aika kevyissä vaatteissa, jotta saisin nautiskella
pienestä viluisuudesta. Vene kulki avoimemmilla alueilla reilusti yli kahdeksaa
solmua ja tyrskyävässä aallokossa ohjaaminen oli mahtavaa. Nautin niin, että
kun aloin palella, en malttanut antaa siksi aikaa ruoria käsistäni, että olisin
lisännyt vaatetusta. Koko ajan oli olevinaan joku tilanne: ohitus,
vastaantulevan väistäminen, uuden suunnan ottaminen, puuska tms. Seisoin ruorin
takana jalat täristen ja sain välillä haukut keulatyrskyistä. Hiukset olivat
vielä saunan jäljiltä märkinä tuulen pölyttämällä sykkyrällä, mutta ei
haitannut. Isi-Kippari vastasi navigoinnista ja sääti yhdessä mieheni kanssa purjeita.
Päivälliseksi laitoimme edelleen erilaisia kylmäsavukaloja, sillejä, mätikastiketta ja
minulle pinaattilettuja perunan ja raastesalaatin kanssa. Ruuan jälkeen
lysähdin kasaan ja menin joksikin aikaa punkkaan lataamaan akkuja. Isi-Kippari
jatkoi Merinalle-rituaaleihin perehdyttämistä ja Äiti-Kippari jakoi arvokkaita
vinkkejä veneköksän haasteisiin. Yömyssykäksi saimme Likööri 43:sta jäillä – mmm…
Ilta oli kaunis ja seesteinen – maailmassa kaikki hyvin.
Ai hitsi sentään tuon pas*ashown kanssa. Meillä on lähes joka purjehdusreissulla aikaisempina kesinä ollut vessa tukossa ja sitä on sitten hoonattu vaijereilla ja kaikenlaisilla muilla keinoilla. Aina ei ole voinut välttyä pas*asuihkulta ja ne, jotka ovat jääneet alle, ovat valitettavasti saaneet niitä elämään jääneitä lisänimiä! :D
VastaaPoistaJuu ei käy kateeksi Kura-Kaleveita :D mutta hyvähän se on olla melko omavarainen veneen huollon suhteen: toimia tarvittaessa putkimiehenä, koneenkorjaajana, sähkömiehenä, atk-huoltomiehenä, yleisnikkarina, jne...
VastaaPoista