maanantai 26. toukokuuta 2014

Kihti TwoStar 2014 osa 2 - haasteita ja ennätyksiä radalla


Lauantaina kello 10.30 parkaisi Kihti TwoStarin starttitöötti ja 13 LYS1-luokan venettä ampaisi innokkaasti luovien radalle. Lisäksi yksi lähes puoli tuntia lähdöstä myöhästynyt vene lähti vielä reippaalla retkimielellä takaa-ajoon ja sijoittui silti kisassa puoliväliin. Ei siis kannata luovuttaa!



Pitkä rata
Kisarata kulki tutuilla vesillä: Airiston matkailukeskukselta Högsåran lounaispuolelle ja siitä takaisin pohjoiseen Porthamnenin edustalle. Reitin pituus on kartalla 37,4 mailia, mutta suurin osa siitä oli luovia, mikä pidentää matkaa kummasti. Päivän rata ja tuuliolosuhteet olivat Kaminamin kannalta melkein huonoimmat mahdolliset sen suorituskykyprofiiliin nähden. Tuuli puhalsi pääosin suunasta SSE-SE, eli se oli ennustettua itäisempää. Tuulta oli keskimäärin noin 5 m/s, puuskissa parhaimmillaan 9 m/s, mutta jännitystä lisääviä sekä strategiataitoa ja hannuhanheutta mittaavia plägä-alueitakin oli pitkin matkaa. (Tarinaan liittyvä paikka kartalla on merkitty sulkeisiin numerolla)



Startti
Kaminami ei ainakaan yrittänyt varastaa lähdöstä. Se olisi voinut olla lähempänäkin starttilinjaa, mutta pienellä kirillä Namunen ylitti sen lopulta ensimmäisten joukossa ja sai hyvän tilan itselleen.



Siitä Kaminami kiirehti heti kärkipaikalle - syytä olikin, sillä sen suoritusaika kerrotaan tasoituskertoimella 1,38. Käytännössä se tarkoitti sitä, että voittaakseen Kaminamin olisi oltava ensimmäisenä maalissa ja seuraavan aikaisintaan reilut puoli tuntia sen jälkeen. 



Puikkelehtimista heikon tuulen alueiden, lossien ja matalikkojen välistä
Ensimmäinen heikon tuulen alue oli heti alkumatkasta ennen Nauvon losseja (3), mutta sen Kaminami pystyi kiertämään. Lossiliikenteen vuoksi se pyöräytti jonkun ylimääräisen vendan. Sen jälkeen tuuli keveni Sandholman ja Bastholman vierestä kulkevalla kapealla väylällä (9-10) ja takana tuleva joukko saavutti Kaminamia. Kapeassa kohdassa on paljon kiviä ja matalia, mutta navigointitabletti helpotti optimaalisten vendojen suunnittelua niiden väliin.



Saavutetun etumatkan menetys
Reilun neljän mailin jälkeen tuli Kaminamin heikoin hetki ja mahdollisesti jopa ratkaiseva käänne koko kisan kannalta. Kaminami saapui reilusti ennen muita laajaan tyveneen alueeseen, jossa tuuli jäi henkäykseksi ja alimmillaan veneen nopeus putosi 0,4 solmuun. Sen hyvä vauhti pääsi pysähtymään ja tyvenen jälkeenkin sitä oli vaikea saada takaisin heikossa tuulessa. Finngulf 39 Xanthe tuli tyveneen myöhemmin, siinä vaiheessa kun se oli jo täyttymässä. Se pääsi muutaman veneenmitan Kaminamin ohi omalla vauhdillaan ja sopivilla purjetrimmeillä. Muukin joukko saavutti kärkikaksikkoa. Tilanne nollaantui ja veneet olivat tavallaan uudessa starttitilanteessa.



Takaisin kärkeen ja onnistunut strategia
Kun tyven alue lopulta täyttyi, pääsivät veneet jatkamaan luovia noin 5 m/s tuulessa ja Kaminami siirtyi takaisin kärkeen. Parhaimmillaan pitkällä luoviosuudella oli tuulta 6-6,5 m/s, mutta useimmiten vähemmän.Tavoitenopeustiedon hyödyntämistä vaikeutti "tuulen epätasaisuus pystysuunnassa", eli tuulen nopeudessa ja suunnassa oli huomattava ero purjeen ylä- ja alaosan välillä (wind gradient, wind shear).

Seuraava strategisia ratkaisuja vaativa laaja tyven alue sijaitsi Gullkronanselän pohjoisosassa, jossa reitti kääntyi etelään (11). Kaminami oli paikalla ensimmäisenä ja se päätti kiertää tyvenen lähempää, kun taas Xanthe lähti kiertämään kauempaa. Nämä ratkaisut toivat Xanthelle voimakkaampaa tuulta, mutta Kaminamille taas suotuisampaa tuulensuuntaa. Kaminami vaikutti hyötyneen valitsemastaan strategiasta enemmän kuin Xanthe. Muiden veneiden välimatka kärkikaksikkoon kasvoi tässä vaiheessa entisestään.



Onnen tuulta ja code zero apuun
Xanthe saavutti Kaminamia seuraavan kerran Helsingholmenin länsipuolella (14-15-16), jossa tuuli heikkeni hyvin niukaksi. Muut kisaveneet olivat jääneet siinä vaiheessa jo niin kauas, ettei niiden tilanteesta ollut tietoa. Kaikista kisan tyvenistä Kaminami selvisi parhaiten tästä. Mukavana hillopullana tuuli kääntyi merkittävästi kesken hiipuvan luovin, mikä mahdollisti code zeron (avotuulten genaakkerin) noston apuun. Codella päästiin ajamaan suhteellisen hyvään kulmaan ja se kuljetti alle vartissa pois tyvenestä. Samalla Xanthe jäi saarten taakse, joten sen valitsema strategia jäi arvoitukseksi.



Yhtä kylkeä fokalla ja isopurjeella
Codella hurjastelu loppui kuitenkin lyhyeen, sillä tuuli kääntyi taas vastaisemmaksi samalla kun kurssi kääntyi idemmäksi kohti Djurholmenia (20), joten luoviminen jatkui kesymmän fokan voimin. Djurholmenilta käännyttäessä etelään kohti Högsåran länsireunaa  ja radan kääntömerkkiä (19) oli tuuli kääntynyt jo sen verran itään, että etenemään päästiin yhtä kylkeä. Kovimmat puuskat olivat noin 9 m/s.



Hosulointia ja genaakkerilla huippuvauhtiin
Kääntömerkin jälkeen tuuli oli sivumyötäistä ja miehet päättivät nostaa "Lumikin", eli ison genaakkerin. Vähemmän hannu-hanhimaisesti samaan aikaan sattui napakka puuska. Nostossa oli vähän hosuloitu, eli genaakkeria ei oltu nostettu ihan ylös saakka, kun se jo avattiin. Kaminami lähtee liikkeelle heti kun tuulta on ja niinpä se ryntäsi huimaan vauhtiin reippaasti kallistaen, vaikka miehistö ei ollut ollenkaan valmiina. Isi-Kippari yritti kesyttää tilannetta tarttumalla pinnaan, mutta ohjaus ei totellut - ai niin - gyropilotti on vielä päällä! Kippari kiskoi samaan aikaan sekä genaakkerin fallia että skuuttia ja isopurje lepatti villiintyneenä. Miehistötä loppui kädet kesken samalla kun Kaminami kiisi uuteen nopeusennätykseensä kaikkea muuta kuin hyvässä trimmissä. Mittari näytti parhaimmillaan 11.92 solmua ja sen jälkeenkin Kaminami kulki pitkään yli 10 solmua. Kaiken kaikkiaan vesipainotankkeja tarvittiin apuun pääosin kevyellä kelillä vain pienellä osalla reittiä, 9-10 mailin matkalla.



Maltillista genaakkeriajoa 
Högsåran ohituksen jälkeen (20) tuuli heikkeni ja vauhtikin asettui 8 solmuun genaakkerilla. Helsingholmenin kohdalla (22) tuuli keveni edelleen ja matka taittui 6-7 solmun vauhtia vähän leikkaillen. Kaminami pääsi laskettelemaan yhtä kylkeä pitkän legin Helsingholmenilta lähelle maalialuetta (28), vaikkakin genaakkerilla jouduttiin ajamaan äärimmäisen alas, ei mitenkään optimikulmaa.



Ensimmäisenä maalissa ja kolmas sija
Viimeisessä mutkassa ennen maalilinjaa Lumikki vaihdettiin fokkaan ja maalilinja ylittyi purjehdusajassa 7:36:57. LYS-kertoimella 1,38 korjattu aika* oli 10:30:35  ja sillä Kaminami sijoittui LYS1-veneiden sarjassa kolmanneksi. Kisan päätavoite oli täyttynyt: ekana maalissa ja hauskaa oli! Kisan voitti odotetusti puolisen tuntia Kaminamin jälkeen maalilinjan ylittänyt Xanthe ja toiseksi sijoittui lähes tunnin myöhemmin saapunut Dat wor et. Onnittelut heillekin!



Seuraavassa postaukseen on vielä luvassa kipparin haastattelu ja  kisakokemusten reflektointia. 


*LYS-mittaluku: kilpailussa on mukana keskenään erilaisia veneitä ja jotta kilpailtaisiin enemmän purjehdustaidolla, niin jokaiselle veneelle on määritelty tasoituskerroin. Kunkin veneen rata-aika kerrotaan tuolla LYS-kertoimella, jonka jälkeen eri veneiden suoritusajat ovat paremmin vertailtavissa keskenään ja tulokset voidaan laittaa paremmuusjärjestykseen. 

14 kommenttia:

  1. Hieno suoritus ja onnea maaliin tulosta! Vauhdikkaita tilanteita ja tuulen oikkuja.

    VastaaPoista
  2. Yllättävä, miten paljon siellä lopuksi oli tuulta. Meiilä oli tuulimittari pimeä ja me luultiin, että sitä oli maksimissaan 7 m/s, Tosin oltiin ainoastaa kaksi kertaa samassa kohdin.

    http://elan37.blogspot.fi/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei Feexin kippari
      Ilmeisesti nuo huipputuulet olivat aika hetkellisiä, mutta kiva että edes niin. Kiitos blogisi linkistä, oli hauska lukea teidänkin kisaraporttia :)

      Poista
  3. Olipa mielenkiintoinen kisaraportti täynnä vauhdikkaita ja vaihtelevia tilanteita! :) Onnea hienosta suorituksesta!! Tästä on hyvä jatkaa :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Ansku :)
      Tulevaisuuden mahdolliset kisasuunnitelmat ovat ihan auki. Painotus tulee joka tapauksessa olemaan vauhdikkaassa perhepurjehduksessa.

      Poista
  4. Hei, kiitos hyvästä raportista. Hauska kuulla mitä fleetin kärkipäässä tapahtui.

    Terv. Mikael, FIN79

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva kuulla että tästä oli iloa muillekin! :)

      Poista
  5. Wow miten hieni kisa ja kisa raportti. Meni näytti kyllä upealta, Kaminamunen oli kyllä kisan komein vene =D! Jännittävää kerrassaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Katinka :)
      Jännittävää se oli täällä kotijoukoissakin, kun kisa kestää koko päivän, tracking-palvelu ei ole käytössä ja mitään väliaikatietoa ei kuulunut. Tepsuttelin hermostuneena rinkiä ja soittelin välillä ihan varmuuden vuoksi Äiti-Kipparille siinä toivossa että Isi-Kippari olisi laittanut hänelle jotain väliaikatietoa, mutta ei... Oli se rankka päivä ;D

      Poista
  6. Hieno raportti! Ja onnea. Tuo Saaristomeren oskilloiva tuuli tuli tutuksia viime kesänä. Tulkaa tänne Helsingin edustalle kokeilemaan. Täällä on tasaisemmat tuulet.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitoksia Marko
      Se on tosiaan oikukas tuo Saaristomeri ja aina kun pääse ulkosaaristoon niin osaa olla kiitollinen tasaisesta tuulesta. Mutta nämä ovat ne rakkaat kotivedet ja täällä pitää minunkin oppia seilaamaan. Eiköhän me joskus joku Helsinki-keikkakin tehdä - tietäisi vaan koska. Tänä kesänä kaikki suunnitelmat riippuvat kaaviosta: sää/ranne x planeettojen asennot tai muut mystiset tekijät. Ranne leikataan taas parin viikon kuluttua.

      Poista
  7. Tosiaan mielenkiintoinen raportti hyvine kuvineen! Oli jännä lukea loppuun asti, ja jännätä miten käy.. Harmittava se eka tyven.. On se kyllä kuvissa komea vene tuo Kamanami (eroittui komeasti muista!). Vilkaisin myös MK-kirjasta kaunokaisen tietoja, ja yllätyin tuosta syväyksestä.. Mieleinkiinnolla jään odottelemaan seuraavia raportteja =) Hauskaa ja lämmintä kesän jatkoa! -J-

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Junnu
      On tuo purjehtiminen kyllä jännittävä laji, kun se tapahtuu luonnon ehdoilla. Olosuhteet suosivat aina vähän enemmän jonkinlaisia veneitä ja vähemmän toisenlaisia. Toisekseen kun ne olosuhteet muuttuvat koko ajan on ajoituksella suuri merkitys. Mutta se on tosiaan pelin henki, niin se menee.

      Juu, tänä vuonna ollaan kirjoissa ja kansissakin :) Kaminamin suunnittelu itse asiassa lähti tuosta syväyksestä 2,30. Laskimme että se on maksimaalinen syväys, jolla pääsee vielä lähes kaikkiin satamiin ja kulkemaan mukavasti Saaristomeren väyliä. Sitä suuremmalla syväyksellä tulisi paljon ankkurointihässäkkää, pitäisi raahata kumivenettä mukana yms. Vene siis rakennettiin tuon "syväyksen ympärille."

      Kiitos, samoin sinne!

      Poista