Välissä oli vain yksi retkiviikonloppu Kihti TwoStarin jälkeen ja tänä iltana Kaminami starttaa Turun Pursiseuran järjestämässä Pyytinkarin Jalostaja runt -kisassa. Tällä 81 mailin, kesäyönä purjehdittavalla kisalla on pitkät perinteet, sillä se järjestetään jo 48. kerran. Mieheni on seilannut kisaa ensimmäisiä kertoja jo pikkukoululaisena, vanhempiensa mukana. Hän muistaa radan hyvin ja aina kun retkeilemme säillä seuduilla, saan kuulla sankaritarinoita ja muita sattumuksia kisatapahtumista vuodelta miekka ja kivi. Kippari miehistöineen lähtee tänään Pyytin kisaan jo toisen kerran Kaminamilla. Mies on kipparoinut tässä kisassa jonkun kerran Melgesiä ja joskus teininä entistä perhevenettä. Sukupolvet ja veneet vaihtuvat - perinteet jatkuvat.
Kaminamia on valmisteltu kisaan korjaamalla kovemman tuulen jiipeissä hajonnut levanki. Nyt sen pitäisi kestää. Myös keulan vedenpitävyys on testattu pröötin kotelon luukkujen kiristämisen jälkeen. Coden rullalaite on vaihdettu järeämpään ja sen pitäisi toimia luotettavasti vähän kovemmissakin tuulissa. Muutakin pientä säätöä on tehty ja Kaminami tyhjennetään tänään Kisanamiksi. Sen jälkeen tehdään vielä viimeisteleviä säätöjä vallitsevan tuulen mukaan.
Miehistö on melkein sama kuin viime vuonna. Se on koottu tutuista Melges-purjehtijoista: keulakansimiehen ja trimmaajan tehtäviä hoitavan Kipparin lisäksi mukana on taktikko ja pinnaaja Herr P. Flinkmään, trimmaajat Hannu-Hanhi ja Janne R., sekä navigaattori, tuulidataa käsittelevä ja vesipainotankkeja hallinnoiva Meikä-Merenneito. Olen siis ensi kertaa mukana tässä kisassa ja viidentenä extrana miehistössä uudella tehtävänkuvalla. Vesipainotankit tuovat lisäksi sitä hiljaista ja ahkeraa (mutta kädetöntä ja aivotonta) "lisämiehistöä" ja se on huomioitu LYS-luvussamme.
Kisavalmisteluuni on kuulunut mm. rataan, sekä purjevalintaa helpottavan ohjelman käyttöön perehtyminen. Syötän sitten kisan aikana Excel-taulukkoon jokaiselle legille tuulen magneettista suuntaa ja voimakkuutta. Legien suunnat on syötetty sinne jo valmiiksi. Seuraan tietysti myös tavoitenopeuksia ja ruoskin tarvittaessa enemmän irti miehistöstä. Varokaa vaan poijjaat karmivaa hytti-hirmua: montusta tulee sitten suoraa palautetta!
Kisaan on ilmoittautunut 37 venettä, mikä on yhdeksän vähemmän kuin viime vuonna. LYS1-luokassa kisaa 13 venettä ja mukana on Kaminamin viime kauden kisakamujakin, mikä enteilee meille mukavan jännittävää kisaa.
Sääennusteet lupaavat alkuun kevyttä ja puolilta öin aamuun saakka 4-7 m/s lounaanpuoleisia tuulia. Vaikka tässä on suurella mielenkiinnolla seurattu säätä jo viikkoa ennen, niin tuulen suuntaa ja nopeutta voidaan ennustaa luotettavammin vasta 2-3 vuorokautta ja sateita 2 vuorokautta ennen (ks. Ilmatieteenlaitos).
Kisan startti alkaa tänään kello 18.00 Turun Ruissalon edustalta, Viittakarilta. Käytetty "osa-schasing" tarkoittaa takaa-ajolähtöä, jossa LYS-tasoituslukunsa perusteella hitaammat veneet lähtevät ensin ja nopeimmat viimeisenä. Kaminami starttaa toiseksi viimeisenä kello 19.48, ennen Farr 40 Mare bosia. Radan varrella on sitten ns tasoituspiste, jossa kaikkien veneiden tulisi laskennallisesti olla yhtä aikaa. Tällaisen startin hyvä puoli on, että lähtölinjalla on tilaa. Toisekseen nopeimpien veneiden tarvitse purjehtia koko matkaa yksin.
Kuva Kihti TwoStarista 2015 |
Tavoitteista tärkein on pitää hauskaa ja jos tuulet suovat, niin purjehtia pipontupsut viuhuen. Nyt meillä on sopivan kokoinen ja osaava kisamiehistö ohjastamassa Kisanamusta, joten saamme ehkä taas uusia kokemuksia sen suorituskyvystä. Pitkällä ympyräradalla pääsee purjehtimaan eri tuulensuuntia ja -voimakkuuksia. Sen myötä avautuu mahdollisuus kerätä tarkempaa tietoa avotuulipurjeidemme toiminnasta: mihin kulmiin genaakkerilla ja codella pääsee milläkin tuulennopeudella. Ellei ihmeitä tapahdu, Mare bos tulee ottamaan line honoursit, eli olemaan ensimmäisenä maalissa. Kaminami sijoittui viime vuonna tasoitetun ajan perusteella sijalle 7, mutta yllättäen se oli varastanut startissa, mikä pudotti sijoituksen yhdeksänneksi. Sijoitusta olisi tietysti hyvä nyt parantaa, etenkin kun kisassa on mukana viime vuotta vähemmän veneitä.
Kaminamin code zero -vauhtia Pyytinkarin kisassa 2014 (kuva: Exquisiten miehistö) |
Fiiliksistä päällimmäisenä on nyt tyytyväisyys ja mukava odottava jännitys. Itselläni on vähemmän paineita kuin siinä ensikisassani Kihti Twostarissa, joka purjehdittiin kahdestaan. Uskaltauduin lähtemään mukaan Pyytin kisaan, koska sekä Äiti-Kippari että purjehtija-lady A.M suosittelivat tätä kisaa lämpimästi hienona kokemuksena. On kuulemma upeaa seilata kesäyössä ja kokea luonnon herääminen aamuun siinä kisan tuoksinnan ohella - mikäli sää ei ole aivan kamala. Toisekseen luotan lujasti tiimin osaamiseen, vaikka emme ole yhdessä tähän kisaan treenanneet ja vaikka tiedän, että Kaminami tulee puuskissa kulkemaan riemukkaasti aivan broachausrajoilla. Tuuliennusteen perusteella emme tällä kertaa tule tekemää uusia vauhti- tai kippausennätyksiä.
Olemme maalissa Pyytinkarilla joskus lauantaiaamuna. Siitä siirrymme heti kotiin nukkumaan, eli emme osallistu sunnuntain paluukisaan. Kisaraporttia on tulossa sitten joskus alkuviikosta. Kisoja kuvaa tällä kertaa itsekin kilpapurjehtijan uraa tehneen kuvaajan Kari Heikkilän Studio Kukka ja otosten lupailtiin tulevan noin viikon viiveellä tänne: Studio Kukka purjehduskuvia . Kiitokset Karille ja kuvaustiimille jo etukäteen, oli superkiva yllätys että olette mukana kuvaamassa!
Vauhdikasta ja kesäistä viikonloppua kaikille!
Vau! Hienoa että olet mukana kisamiehistössä! Sääennusteet lupaavat mukavaa keliä joten onnea matkaan ja muistakaa nauttikaa kesäyöstä kaiken kisahuuman keskellä! Tulemme Airistolle kirittämään teitä, ohjelmassa on tosin ihan perhepurjehdusviikonloppu.
VastaaPoistat. tosi-lady : )
Kiva kun olitte Airistolla moikkaamassa :)
PoistaOli se kisa kyllä monella tapaa hieno kokemus ja meillä oli kiva tiimi, joten hurjan hauskaakin oli! Ensi vuonna tietysti uudestaan tähänkin kisaan!
Tulos on jo selvillä - onneksi olkoon kolmannesta sijasta! Hyvä valmistautuminen oli varmasti avain asemassa noin hyvään sijoitukseen =D.
VastaaPoistaKiitos Katinka <3
PoistaOsaavassa tiimissä voi näköjään päästä tällainen kilpapurjehduksesta melko pihalla olevakin kiinni pokaaliin :D
Hienoa ja onnea, ei vähiten tärkeästä roolista miehistössä :). Juttua lukiessa pääsin ihan täysillä kisan valmistautumistunnelmiin - tätä oli kiva lukea!
VastaaPoistaKiitos Pilvi ja kiva kuulla :)
PoistaTosin tuo roolini ehti mukautua olosuhteisiin - mutta aina riitti jotain hommaa.