torstai 26. huhtikuuta 2012

Tähdellinen navigaattori

pansaittu, pp tuloillaan ja ppp suunnitteillla

Vajaa vuosi sitten laadittu "Merenneidon opintosuunnitelma" on toteutunut aikataulun mukaisesti. Paikallinen navigaatioseura järjesti tänään laivaravintola Boressa pienen diplomienjakotilaisuuden joulukuussa 2011 laivuritutkintoja suorittaneille jäsenilleen. Saaristolaivurina saisin kiinnittää nyt kipparinlakkiin kokardin, jossa ruorin yläpuolella tuikkii yksi tähti. Lisäksi saisin käyttää veneessä saaristolaivurin viiriä.

Toinen tähti on varmuudella tulossa ja siitä olen jo vähän ylpeäkin ;) Sain nimittäin tiistai-iltana kuulla viime perjantaina kuumeessa rehkimäni rannikkolaivurin tutkinnon tulokset. Alustavassa tarkastuksessa tutkinto meni selkeästi läpi (28,5/30 p.), joten tuleva valtakunnallinen tarkastus ei enää huoleta. Kokonaisuutena jäi sellainen vaikutelma,  että uusien oppien ohella kurssi auttoi ymmärtämään myös saaristolaivurikurssin sisältöjä uudella tavalla - kriittisemmin.
Kolmas tähti on mahdollista ansaita avomerilaivurin tutkinnolla, joka keskittyy astronomiseen navigointiin. Se on edelleen suunnitelmissa, jos elämäntilanne sen syksyllä suinkin sallii.

Bore tänään


Saaristolaivurin tutkinnon tuomat hyödyt

Koko saaristolaivurin kurssin ja tutkintoon pänttäämisen suurin hyöty on oppia:
  • merenkulkuopin perusteet (mm. paikanmääritystä, reittisuunnittelua, merimerkit, matemaattista maantietietoa, kompassioppia, eksymän määritys, merikartan käyttöä, sekä nopeuden matkan ja syvyyden mittaamiseen liittyviä asioita)
  • merenkulkusäädöksiä (mm. väistämissäännöt, alusten merkkivalot ja päivämerkit, äänimerkit, hätämerkit ja katsastusta koskevat säännöt)
  • ympäristön suojelua veneilijän näkökulmasta sekä 
  • hyviä merimiestapoja.
Jos näistä on jotain omaksunut parantaa sekä omaa, että toisten veneilijöiden turvallisuutta.

Vesillä liikkumisen turvallisuuden lisäämisen ohella saaristolaivurin tutkinnon suorittamisesta on joitain käytännön etuja:

1) Kansainvälisen huviveneenkuljettajan pätevyyskirjaan vaaditaan teoriaosuutena rannikkolaivurin tutkinto tai vastaavat tiedot. Rannikkolaivurin tutkinnon suorittaminen edellyttää, että saaristolaivurin tutkinto on suoritettu sitä ennen, eli tämä tutkinto takaa mahdollisuuden jatkoon.

2) Purjehduskoulutusohjelmaan kuuluvalle perämieskurssille osallistumisen edellytyksenä on saaristolaivurin tutkinto (tai vastaavat tiedot).

3) Mahdollisuus saada alennusta veneen vakuutusmaksuista? Huhujen mukaan jotkin vakuutusyhtiöt tarjoavat 10-20 % alennusta vakuutusmaksuista, jos hakijalla on esittää todistus saaristolaivurin tutkinnosta. Tosin Lähi-Vakuutus on muuttanut pätevyyttä koskevan 20% alennusehtonsa laivuritutkinnoista veneenkuljettajan tutkintoon. Kolmiportaisessa purjehduskoulutuksessa tuo vastaa perämieskurssin (day skipper) todistusta. A-vakuutuksella ehtona pätevyyden perusteella myönnettävään 10% alennukseen  on vähintään rannikkolaivurin tutkinto. Kaikkien vakuutusyhtiöiden ehtoja en tunne, joten jätetään tämä hyöty kysymysmerkille.

4) Joidenkin veneilyseurojen jäsenyyden ehtona saattaa olla saaristolaivurin tutkinto. En tiedä miten yleistä tämä on, mutta ainakin yhteen yksittäiseen tapaukseen törmäsin jossain vaiheessa ihan sattumalta.

5) Paikallisen Navigaatioseuran jäseneksi pääsee, kun on suorittanut vähintään saaristolaivurin tutkinnon. Liittyminen on mahdollista ilman laivurin tutkintoa, mutta tutkinto on suoritettava ensimmäisen jäsenyysvuoden aikana. Sekä pursiseurat että navigaatioseurat järjestävät jäsenilleen monipuolista koulutusta, mikä on yksi hyvä syy pyrkiä jäseneksi. Laivurin viiri veneessä, yhdessä navigaatioseuran jäsenyyden kanssa, mahdollistaa myös Navigaatioseuran saaritukikohtien käytön.


(kuva: Navigaatioliitto)

4 kommenttia:

  1. Onnittelut menestyksekkäästä opintovuodesta! :) Itse ainakin sain paljon enemmän irti rannikkolaivurin tutkinnosta kuin saaristolaivurin. Jotenkin tiedot ja taidot saivat enemmän merkitystä sillä kurssilla.

    VastaaPoista
  2. Kiitoksia! Ihan vielä ei ole suvivirren aika, sillä vuosi jatkuu vielä pursiseuran kurssilla ;)

    Olen samaa mieltä. Jonkinlainen kokonaisuuksien hahmottuminen ja suhteellisuudentaju kehittyi rannikkolaivurin kurssilla. Mm. eräs hassu juttu oli, että vaikka olin lukenut hyvän merisääkirjan ennen rannikkokurssia, sen sisältö avautui minulle kunnolla vasta kurssin sääosuuden jälkeen opettajan kertoessa juuri niistä perusasioista, jotka olivat jääneet ihmetyttämään.

    VastaaPoista
  3. Onnea täältäkin suunnalta!

    A-Vakuutus ei tarjonne enää venevakuutuksia vaan vakuutukset myöntää Pohjola. Näin ymmärsin heidän verkkosivujensa perusteella. Onko sinulla muuten tietoa, että käydäänkö Suomessa kovin ahkerasti noita perämieskursseja? Saaristolaivurikurssi ja purjehtijakurssi taitaa olla yleisiä, mutta en ole perämieskurssiin törmännyt kuin harvoin netissä.

    VastaaPoista
  4. Kiitoksia onnitteluista :)

    Kaikki koulutukset ovat periaatteessa vapaaehtoisia. Aina välillä kuulee tarinoita, joissa ostetaan vene ja lähdetään itsekseen sillä opettelemaan tuonne liikenteen sekaan karikkoisille vesille ja jopa säästä riippumatta. Silloin miettii, pitäisikö ihailla näiden ihmisten rohkeutta ja seikkailumieltä vai arvella, että tietämättömyys siitä, mitä purjehtiessa pitäisi osata ja tietää estää heitä käymästä kursseja tai hankkimasta osaamistaan muilla keinoin kuin kantapään kautta. Joka tapauksessa: hui!

    Purjehtijakurssi antaa taitoja toimia purjeveneen miehistön jäsenenä, eikä se edellytä aiempaa purjehduskokemusta. Siinä lähdetään siis todella alkeista. Perämieskurssi antaa valmiudet itsenäiseen purjehdusharjoitteluun suojaisilla vesillä (eli saaristossa) päiväsaikaan. Sille osallistumiseen edellytetään aiempaa purjehduskokemusta. Vasta ylin taso, eli päällikkötutkinto, antaa valmiuksia purjehdukseen saaristossa ja rannikolla myös pimeällä ja huonolla näkyvyydellä. (lähde: Veneilijän kansainvälinen suorituskirja). Perämieskurssin nimen voisi muuten modernisoida perähenkilökurssiksi ;)

    VastaaPoista