En pistäisi pahakseni, vaikka tuleva veneemme muistuttaisi sisätiloiltaan vähän scifi-seikkailujen avaruusasemaa. Veneen sisätiloista on puhuttu sen verran, että rungon musta hiilikuitu saa jäädä joissain kohdin näkyviin, mutta valkoista pintaakin tarvitaan tuomaan valoa tilaan. Yhtenä johtavana periaatteena on myös keveyden maksimointi, siinä määrin kuin se on järkevää "kilpavene versus cruiser kompromisseissa".
funktionaalisuus
draamaa ja väriä
orgaanisia muotoja
keveys
kompromissi kilpaveneen ja cruiserin välillä
Mieheni on harrastanut talvi-iltaisin purjehdusta surffaamalla ahkerasti netissä ja sieltä on tarttunut mukaan joitain yhteisiäkin haavekuvia. Nämä kuvat ovat tietysti ihan oman luokkansa veneistä, mutta ehkä niiden muotoja, värimaailmaa ja materiaaleja voidaan joiltain osin käyttää myös pienemmässä 33-jalkaisessamme. Oman veneemme sisätilojen rakenteet on tässä vaiheessa jo piirretty, mutta hienosäätöasioissa voidaan tavoitella tätä tunnelmaa.
72-jalkaisen Ran II:n on teetättänyt
yksi Skypen kehittäjistä. Veneen on rakentanut hiilikuiturunkoisiin veneisiin keskittynyt Green Marine (UK), jonka sivuilta löytyy lisää
kuvia Ran II:n sisätiloista. Sisustuksen on suunnitellut Design Unlimited.
Ran II (kuva: Liveyachting) |
Tässä kuvaa toisen veneen, JP 54:n sisältä. Tuo koko keskihässäkkä pyörii tarvittaessa akselinsa ympäri. Kts. video youtubessa: the JP 54 - the boat of the third millenium (sisätilat kohdasta 1.33 alkaen).
JP 54 (kuva: Charterworld) |
Myös veneen irtaimistossa saa näkyä sporttisuus. Saa nähdä joutuuko tässä vielä kaivamaan oman ompelukoneen esille, sillä tämän tapaisten veneen sisustustavaroiden tarjonta ei ole kovin runsasta. Tyynyissä ja tekstiileissä tyyli tulee olemaan suunnilleen tätä...
Lazy Jack säkkituoli (kuva: Ocean Spirit ) |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti