tiistai 3. syyskuuta 2013

Muinaistulien yö Korpoströmissä

Elokuun viimeisenä lauantaina lähdimme saaristoon viettämään muinaistulia. Kotisatamamme oli lauantaiaamuna pelottavan tyhjä ja meille iski huoli: saammeko enää mistään paikkaa? Ei hätää: www.satamapaikka.com klik-klik ja sopiva paikka Korpoströmistä oli varmistettu leveäpeppuiselle Kaminamillemme.

Matka eteni enimmäkseen luovimalla 4-6 m/s tuulessa. Jokunen sivutuuliosuuskin siinä oli, josta saatiin päivän ilonaihe: kasi-solmut rikki.

Juuri tässä väylien risteyksessä, Korpoströmin rännin edustalla, on bongattu pyöriäisiä muutamia vuosia sitten. Olin tarkempana kuin porkkana, tai mikään muukaan vihannes, mutta tällä kertaa ei onnistanut.

Rantautuminen kylkiparkkiin sujui hyvin. Nyt minä astuin laiturille veneen kyljestä kiinnitysköyden kanssa ja mies ajoi. Voin hoitaa köydet, jos ei tarvitse loikkia - muussa tapauksessa ajan mielelläni.

Ilma on jo viileää, mutta jos ei kovasti tuule, on auringossa vielä shortsikeli. Hipsimme heti rantaterassille.

Virkistimme iltapäiväämme kaffeella, limulla ja jätskillä. Samaan aikaan tuli tekstiviestiä eräästä karhusatamasta, että viinipullo on jo korkattu. Hihhihh... me olemme niiiin kilttejä ja kunnollisia ja ne toiset... Oikeasti tilanne meni niin, ettemme muistaneet mahdollisuutta tilata jotain muuta juotavaa...

Päivän lehti oli otettu aamulla mukaan ja sen jälkeen oli hyvä jatkaa kaffettelua veneessä, kunnes kofeiini antoi lähes siivet. Sanomalehtituokio ilman mukia on vain puoli-iloa...

Pienellä kävelyretkellä löysimme Korpoströmin sataman läheisyydestä minimökin, kirjojen vaihtopisteen. Aivan loistavaa yhteisöllisyyttä! Ja mitä aarteita: Jan Guillouta ym. påppis-jännäreitä ja klassikkodekkareita hyllytolkulla. Jos ruotsinkielentaitosi on kohtuullinen, niin tämä on todellinen aarreaitta, joka tosin kaipaisi vähän suomenkielistä täydennystä.

Aurinko alkoi painua mailleen ja niityt näyttivät herkullislta iltavalossa. Kävelyretkellä sai hyvän annoksen saariston romantiikkaa, rappiota ja luontoelämyksiä. Omenat ja ruoho tuoksuivat mehevinä. Huomasin nauttivani jopa hiekkatien rytmikkäästä rapinasta kenkieni alla.

Jos yöpyy Korpoströmissä, niin suosittelen varaamaan pöydän ja syömään sataman ravintolassa. Valitsimme alkuruuaksi alkupalapöydän, josta löytyi muinaistulien iltana mm. rapuja, ihania marinoituja kantarelleja ja latva-artisokkaa. Kaikki mitä pöydästä söimme oli todella hyvää.

Emme voi kehua olevamme "viini-ihmisiä". Mies nautti silloin Högsårassa lonkku-kakut ja nyt lonkku-alkupalat ja lonkku-kanat. Oli kuulemma hyvää. Itse otin kuplivaa roséta ja yksi lasillinen oli taas - hihhhihhhihh - enemmän kuin riittävästi.

Pääruuasta pisteet keittiöön: vegeruoka, jossa on runsaasti proteiinia on vielä nykyäänkin hyvin harvinainen sattuma. Tofu maukkaassa satay-kastikkeessa ja wokattuja mungituja sekä kiinankaalia oli makoisa kokonaisuus. Miehen maissikana-annoskin oli maistuva (lonkusta huolimatta).

Illallisen jälkeen kierimme venelle ja juhlistimme iltaa sytyttämällä muinaisledit. Kotoilimme ja kuulostelimme samalla elämää ympärillämme. Kumpikaan ei olisi jaksanut kovin myöhään riekkua sataman terassilla. Veneessä oli ihana olla villasukissa, teetä hörppien.

Terassilla oli ihmisiä melko myöhään, mutta juhlinta pysyi maltillisena. Tämä on sellainen paikka, josta me tykkäämme. Ravintolan viereisessä kulttuurikeskuksen salissa olisi ollut musiikkiakin tarjolla.

Illan pimetessä, siinä yhdeksän aikoihin, syttyivät muinaistulet sekä vastarannalle, että Korpoströmin omaan rantaan. Yötaivaalla tuikki kirkkaita tähtiä. Yö Korpoströmissä oli vienosti viileä (+16) ja pehmeästi pimeä.

1. Joidenkin asiasta tietämättömien mielipiteista huolimatta Helsingin Olympialaisiin lanseerattu Lonkero on runsaiden jäiden kera nautittuna hyvää sellaisenaan nautittuna ja sopii erinomaisesti myös liha-, riista-, kala- ja äyriäisruokien kumppaniksi. Kipparille vinkiksi: lonkero-painotteisen aterian gastronomisen nautinnon täydentää erinomaisesti lasillinen Xantea tuplaespresson kera. Xante sopii hyvin myös illalla veneen kannella nautittavaksi esim. pikkusikarin kera.

Varoitus: suurina annostuksina saattaa aiheuttaa ns. ulkoruokintaan joutumisen.

1. :D kiitos tuestasi Kipparille Kierros Kone!

Korpoströmin tarjoilijan suu vähän nyki ruokajuomatilausten yhteydessä, mutta hän sai vedettyä hymyn pyllyynsä. Samaan tapaan, kun puhut lonkeron puolesta, olen minä puhunut Cociksen ja ketsupin puolesta: ne ovat suomalaiseen ruokakulttuuriin juurtuneita `sweet and sour´ -makuja, jotka täydentävät harmoniseksi lähes jokaisen makuelämyksen.

Kipparilla on purjehduksen lisäksi vain vähän muita paheita. Kahvia hän ei juo ollenkaan, eikä polttele minkään lajin savukkeita. Mutta kiitokset Xanten muistutuksesta! Xante-kaakao on meidänkin perheessä suosittu lämmike, when the going get cold.

2. Heh, ihan hirmuisen hauska seurata tätä teidän reissua, niin samaa rataa se on kulkenut kuin meidänkin tänä kesänä. Kävimme myös Korppostörimässä =).

3. Korpoström oli aikoinaan aika perushuoltosatama, joten näyttää tulleen aika huikeasti kivammaksi. Muistan käyneeni kerran tuossa keskuksessa, kun se oli juuri valmistunut, mutta ravintolasta ja kahvilasta ei kyllä mitään havaintoa!!

1. Oho! No nyt kannattaa todellakin vierailla jossain vaiheessa uudestaan ja mielellään nälkäisenä ;)

4. Olimme kesän alussa Korpoströmissä ja söimme siellä maittavan lounaan. Oli oikein hyvää. Mukava reissu teillä on ollut.

1. No niin, lisää kehuja Korpoströmin ruuille :)

Tämä on oikeastaan neljäs minireissumme. Kaminami saatiin yöretkikuntoon vasta viimeisellä lomaviikolla ja sen jälkeen on yritetty retkeillä junailemalla pidennettyjä viikonloppuja. Oikein kivaa se on näinkin, vaikkemme päässeet olemaan merellä viikkotolkulla yhtä päätä.

5. Kumma juttu tuossa Korpoströmin satamapaikkavarauksessa on, että kaikkien poijupaikkojen leveys netissä on 2.2m ja pituus 12m. Pitäisi vissin hankkia 'kuutonen', niin sille se paikka on kuin tehty.
    -Todellisuudessa sinne kyllä sopii ihan normaalit purret, ja ruokaakin voin todellaa kehua.

1. Samaa ihmettelimme mekin. Noin kapoiset cruising-veneet ovat aika vähissä nykyään. Normaaleja veneitä siellä oli nytkin poijupaikoilla, mutta koska olemme ehkä vähän vielä normaalia leveämpiä, niin otimme kylkipaikan. Hinta oli tupla, jos ei ylikin, joten ei tule välttämättä jatkossa tavaksi...