Lauantaina seilatussa Kihti TwoStar -kisassa oli sen verran kovaa tuulta, ettei kisaaminen ohella voinut paljon kuvata. Meillä oli Kaminamin takakaiteessa GoPro ja sen tehtävänä olisi ollut ottaa still-kuvia tietyn ajan välein takakannelta. Jokin meni kuitenkin vikaan, eikä kuvia tullut. Onneksi napsin matkan varrelta muutaman kuvan kännykkäkamerallani. Ennen starttia ja maalissa ehdin ottaamaan joitain kuvia myös muista veneistä. Purjehtiessa ei ollut niissä vähän rauhallisemmissakaan tilanteissa järjestelmäkamerasta paljon iloa, sillä etäisyys muihin oli venähtänyt. Pitkällä putkella otettuja kuvia sai kuvanmuokkauksessa vähän "suurennettua" lisää, mutta tulos eiole häävi. Tässä kuitenkin jotain...
Starttiin valmistautuminen
LYS2-luokassa kisannut H-vene Chapra purjeennostossa ennen starttia. Starttialueellakin oli reippaasti tuulta, mutta heti starttialueen ulkopuolella alkoivat ne pahimmat puhinat. Varmaan aika jännää toimia H-veneen etukannella näissä olosuhteissa...
Maxi 1100 Ådan II oli uusi kisaaja Kihti TwoStarin LYS1-luokassa ja lähti mukaan pariskunta-miehistöllä.
Baltic 37 Leanna kisasi LYS1-luokassa viime vuonnakin.
Elan 350 Stella Maria on sijoittunut kahtena edellisenä vuonna tässä kisassa LYS1-veneiden loppupäähän. Tällä kertaa se osallistui ilman spinnua/genaakkeria ja sai tällä varustuksella pienennttyä merkitsevästi LYS-lukuaan (ennen 1,29 nyt 1,26). Stella Maria nousi rullagenoalla ja code zerolla tänä vuonna kisassa kolmannelle sijalle, 6 min. 20 s. Kaminamin edelle tasoitetussa ajassa. Tässä Stella Maria odottelee vielä starttia.
Elan 37 Feex, jonka nimesin Kaminamin pahimpiin kilpailijoihinkin, verryttelee tässä ennen starttia. Feex on sijoittunut Kihti TwoStarissa sekä vuonna 2012 että 2014 viidenneksi. Ihan uskomatonta, että sama sijoitus säilyi tänäkin vuonna ja vieläpä niinkin täpärästi kuin 20 sekunnilla Kaminamille häviten. Sekä Feex että Kaminami myöhästyivät startista, Kaminami vähän enemmän.
Tilanteita merellä
Kisan ennakkosuosikki dat wor et jäi johtamaan LYS1-veneiden rypästä heti startin jälkeen, kun Kaminami karkasi laumasta. Dat wor et on ollut aina kärkikahinoissa, mutta Kihti TwoStarissa se on sijoittunut molempina aiempina osallistumiskerroillaan toiseksi. Tällä kertaa se saavutti vihdoin LYS1-veneiden voiton 2 min 14 s. (tasoitetun ajan) kaulalla kakkoseksi sijoittuneeseen Ådan II:een.
Kello 11.38 mennessä Ådan II oli syrjäyttänyt dat wor et:n lauman vetäjänä ja säilytti asemansa maaliin saakka, vaikka sijoittuikin sitten tasoituksen jälkeen tosiaan toiseksi. Kuvassa edessä tummarunkoinen Ådan ja takana Feex.
Kello 11.38 Feex (vas.) ja dat wor et (oik.) kisasivat parina ja tämä taisi toistua useaan otteeseen. Tuollainen tilanne tuo varmasti kivaa kisafiilistä molemmille.
Kello 12.40 Vasemmalta: Ådan II ja kisapari Feex ja dat wor et
Voin vain kuvitella, kuin hauskaa on kisata noin lähekkäin, että voi vilkuilla toisen veneen miehistön toimia ja ilmeitä. Eli Feex ja dat wor et rinta rinnan kello 12.41.
Siellä seilataan niistä kisan kärkisijoista: 1-3 (kello 12.41): Ådan, parina Feex ja dat wor et sekä neljäntenä kirivä Stella Maria.
Samat LYS-1 -sarjan veneet samoilla reimareilla ottamassa uutta kurssia kello 12.42.
Maalissa
Läheskään kaikkia veneitä en ehtinyt maalissakaan kuvaamaan, sillä siinä oli sitä kiireellistä itsestä ja veneestä huolehtimisen puuhaa. Voitte uskoa, että kun satamaan päästyämme keskittyminen vapautui purjehduksesta, sitä huomasi yhtäkkiä, kuinka kova jano, nälkä, pissahätä ja suojaisan lahden ilmastossa myös yllätyshiki oli päässyt kehittymään. Kisan aikana ei tosiaan ollut mikään lämmin keli ja mm. vanhat sadehousuni kastuivat tyrskyssä kolmen vaatekerroksen läpi - olipas hauskaa... No se ongelma on onneksi helposti ratkaistavissa.
Yksi kisan uusista veneistä Dufour 34 Namaste lipui maaliin samoihin aikoihin LYS2-sarjassa toiseksi sijoittuneen Swan 37 Marinellan kanssa. Tässä molemmat valmistautuvat jo rantautumaan.
Leanna lipui maaliin pian Namasten jälkeen seilattuaan 5 tuntia 55 s. mutta sijoittui tasoituksessa LYS1-sarjan kuudenneksi, Namasten jäädessä seitsemänneksi.
Sieltä ui komeasti maaliin kisan kuningatar: Swan 36 S&S Leda purjehdusajassa 4:58:05. Kisan olosuhteet suosivat pitkän Ledan ominaisuuksia ja miehistössä on kunnioitettava määrä kokemusta ja kisaosaamista. Mieheni sanoi jossain tilanteessa, että jos minulla on jotain kysyttävää kilpapurjehduksesta, niin Ledan kipparilta saa kysyä, sillä hänellä on varmaa tietoa ja paljon kokemusta.
Leda olisi voittanut veneiden missikisatkin, mutta nyt kun kisattiin vauhdista, se voitti tasoituksen jälkeen sekä oman LYS2-luokkansa että kokonaiskilpailun. Leda oli siis korjatussa ajassa nopeampi kuin dat wor et! Varusteillakin saattoi olla osansa Ledan kovaan kisakuntoon: uusi aramidi-dyneema 3Di -purje oli asennettu paikalleen kisaviikolla. Se on siis samanlainen muottiin valettu kovemman suorituskyvyn purje kuin Kaminamin isopurje ja fokka. Purje herätti illan aikana paljon keskustelua ja Ledan miehistö oli purjeeseen itse kovin tyytyväinen.
Tässä maalilinjalle saapuu Finngulf 28e Merenna. Vuoden 2012 nelonen ja 2013 kisojen voittaja sijoittui tällä kertaa viiden veneen LYS2-sarjassa neljänneksi.
Kisaajien yhteisessä illanvietossa oli mukavaa ja keskustelimme hyvässä hengessä tällaisen puulaaki-kilpapurjehduksen haasteista. Moneen kertaan kuitenkin totesimme, että tärkeintä on reilu peli, purjehduksen ilo ja se että kisaan lähtemisessä on riittävän matala kynnys.
Kaminamin kanssa ei tosiaan voi odotella mitään pokaalivyöryä LYS-kisoista. Tietysti toiveena olisi, että johonkin kisaan sattuisi sellaiset olosuhteet, joissa Namunen pääsisi näyttämään vahvuutensa. Tähän mennessä kaikki sen kisat (Kihti TwoStar 2014, 2015 ja Pyytnkari 2014) on käyty sellaisissa olosuhteissa, joissa Kaminami on tavallaan ihan tavallinen 10-metrinen. Meillä on aina omat tavoitteemme ja niiden täyttyminen on virallista kisamenestystä tärkeämpää. Tässä kisassa todellinen saavutuksemme oli "line honours", eli ylitimme kisan veneistä ensimmäisenä maalilinjan ajassa 4:16:08. Lisäksi huomasimme, että saavutimme monia muitakin ansioita LYS1-sarjassa:
- nopein rymättyläläinen vene,
- nopein vene jossa oli ensikertalainen miehistössä,
- toiseksi nopein vene pariskunta-miehistöllä ja
- toiseksi nopein sininen vene (hih - tämä on tärkeää!).
Niin, että ei se LYS-kisaaminen niin vakavaa ole, pääasia että on hauskaa ja sopivasti jännittävää. Sen eteen täytyy toki tehdä vähän töitä: oppia kisaamisen perustaidot ja omaksua sopiva asenne.
Loppukevennykseksi vähän asiaa kisapainosta. Kaminamista tosiaan poistettiin retkivarusteet ennen kisoja, jotta se olisi lähempänä sitä painoa, jolla LYS-luku on osittain määritelty. Tässä siihen liittyen: kisajuusto, kisamargariini (sininen purkki), kisakurkku ja kisaketsuppi (pinkki purkki). Eikä se silti ole niin vakavaa!
Mukavaa loppuviikkoa!
Pystyttekö muistamaan paljonko voisi olla tuulta tuossa dat wor et:n lähikuvassa? Täysi iso, kahden hengen miehistö ja kuitenkin vene vielä nätisti pystyssä. Kivasti oikaisevaa momenttia saatu veneeseen. Olisi tuollainen vaan namu.
VastaaPoistaTuo lähikuva dat wor etistä on otettu 7 minuuttia startin jälkeen, siinä kovimpien tuulten alueella. Tuolla hetkellä ei varmaan ollut niitä 14-17 m/s puuskia; se tasainen tuuli oli sellaista 10-12 m/s. En muuten kiinnittänyt huomiota siihen, lähtikö dat wor et startista reivillä vai ilman. Joka tapauksessa ne poijjaat osaa kyllä seilata! :)
PoistaIhania tunnelmia. Ja yllättävän paljon olet ennättänyt kuvaamaan. Olet varsinainen multitalentti! Muista on varmasi mukavaa myös nähdä kuvia mereltä käsin. Teillä on ihana toiseksi nopein sininen vene =D. Ihanaa alkavaa viikonloppua!
VastaaPoistaKiitti Katinka
VastaaPoistaJoo, toiseksi nopein sininen vene on tärkeä meriitti ensikisasta ;) Ihanaa viikonloppua myös teille. Täällä sataa nyt aamupäivällä, mutta sadepilveen tuler kuitenkin reikä, kun lähdemme merelle.