torstai 21. marraskuuta 2013

Kaminamin ensimmäisen kauden yhteenveto ja parhaat legit

Kaminamin ensimmäinen kausi onnistui yli realististen odotustemme. Alkuun kuvittelimme, että koko kesä menisi 12. heinäkuuta keskeneräisenä Suomeen saapuneen Kaminamimme rakenteluun ja uuteen veneeseen liittyviin muihin puuhiin.

Uskalsimme odottaa tältä kaudelta vain pieniä päiväpurjehduksia. Pari intensiivistä lomaviikkoa työstimme venettä niin ahkerasti, että Kaminamin ensimmäinen päiväpurjehdus seilattiin jo 24. heinäkuuta. Vaikka koko kausi oli Kaminamiin tutustumista, oli heti alusta asti selvää, että tämä vene on ihana persoona ja sitä on todella ilo purjehtia. Omat tehtävät alkoivat löytyä luontevasti kummallekin ja hiljalleen myös George von Gyropilotista tuli luotettava tiimin jäsen.

Pari viikkoa ensipurjehduksen jälkeen saimme kuin saimmekin Kaminamin jonkinlaiseen yöpurjehduskuntoon. Ensimmäinen yöretki suuntautui 8. elokuuta pursiseuran Svinöhön ja Pyytinkarille ja sieltä Korpon Verkanille. Kaminamissa oli myös mukava asua ja retkeillä. Kylmenevät yöt päättivät yöretkemme jo 22. syyskuuta, sillä Kaminamissa ei ole vielä lämppäriä. Sen jälkeen jatkoimme vielä päiväpurjehduksia aina marraskuun alkuun saakka. Monia hurmaavia satamia ehdimme silti kokea ja niihin palaankin vielä myöhemmin omassa postauksessaan.

Kaminamin kausi: 24.7. - 2.11.2013
Päiviä merellä: 31
Maileja: 773 M
Yöretkiä: kuutena viikonloppuna
Satamia: 9 kaupallista, 2 pursiseuran ja 1 yksityinen satama.
Pyöriäisbongauksia: 0
Hyljebongauksia: yhteensä 10 oli kirjattu lokiin, joista 4 näimme aivan läheltä.
(Ihan jokaista hyljettä en ole muistanut kirjata.)

Pisin legi: 7.9. Ajolanranta - Kasnäs 42 M, 7 t. 15 min.

Kovimmat tuulet: päiväpurjehduksella sisäsaaristossa 25.10. tuuli 9-10 m/s, puuskissa 11-12 m/s.
Keulassa oli 8,5 m2 myrskyfokka ja isopurje oli reivattu pienimmilleen 2-reiviin.
Kaminami kulki mukavaa 7-9,25 solmua minipurjeillakin, mutta ei liiemmin kippaillut.
Sitä tunsi olevansa melkein elossa, kun avoimemmilla vesillä oli
vaahtopäistä aallokkoa, tyrskyt lensivät ja tuuli ujelsi.

Kauden ennätysvauhti: 2.11. 11,2 solmua (SOG), kun sivutuulta oli puuskassa 8 m/s
ja keulassa oli Lumikki - 125 m2 myötätuulen genaakkeri

Kauden 2013 parhaat legit:
Syyskuun ensimmäisenä viikonloppuna purjehdimme kauniissa säässä ja suhteellisen hiljaisissa tuulissa
upeaa vauhtia, kun keulassa oli sekä fokka että Panda (sivutuulen genaakkeri).
Purjeiden skuuttaaminen oli täyttä urheilua, mutta vauhti loi lisää vauhtia
ja liidimme tuulta nopeammin ohi haastajista.

2. marraskuuta lähdimme 31 mailin päivälenkille, joka oli samalla Kipparin synttäripurjehdus.
Se oli kaiken kaikkiaan hieno syyspäivä. Ennen purjehdusta ihailimme suloista hyljettä kotisatamassamme
ja pääsimme purjehtimaan tyhjille, seesteisille vesille.
Retken ehdoton kohokohta oli Kaminamin ja Lumikin odottamaton synttärilahja kipparille:
25 minuutin sivutuuliosuuden liidimme 9-11,2 solmun vauhtia 7-8 m/s tuulessa.
Oi ne aallot, jotka kuohuivat Kaminamin kyljissä ja perässä!

Tuulensuunnat eivät tällä reitillä suosineet huippuvauhtiiin pääsemistä, mutta ihan riittävään
vauhdin hurmaan pääsimme silti 5-7 m/s tuulissakin, parhaimmillaan 8,7 solmua isolla genaakkerilla.
Ajoittain seilasimme aika länällään ja joku broachauskin siinä tuli niin, että Lumikin helmatkin kastuivat.
Hieno purjehduspäivä päättyi Isi-Kipparin kotilaituriin ja hänen synttärikemuihinsa.

Uutta kautta ja uusia kujeita odotellaan vielä muutama kuukausi,
mutta monenlaista pientä valmistelua on tehdään siihen asti päivittäin.

1. Ihana yhteenveto kaudesta. Tuli mieleen että itsekin voisin katsella, missä kaikkialla sitä käytiin ja montako mailia tuli plakkariin =).

1. Kiitti Katinka,
      ja olisi kiva nähdä teidänkin kausi tiivistettynä :)

2. Hieno ja kiinnostava yhteenveto. Huikea huippunopeus!

1. Kiitos Ulla :)
      Kyllä tuo 11 solmun ylittäminen tuntui hienolta, mutta tuulta oli silloin vain 8 m/s. Laskutoimitusten mukaan Kaminamilla on potentiaali paljon huimempaankin vauhtiin. Katsotaan miten tuulet ja ajoitukset ensi kaudella suosivat ja mihin riittää meidän aluillaan oleva tiimityö ja (lähinnä omalta osaltani) rohkeus...

3. Hienon kauden saitte aikaiseksi, vaikka vene ei valmiina saapunutkaan. On ollut mahtava lukea miten nautitte purjehduksesta ja että vene on oikeanlainen teille.

1. Kiitos Marko,
      mielenkiinnolla seurasin myös teidän retkiänne Charlotalla. Osuit asian ytimeen: Kaminami on oikeanlainen vene meille, ei siitä välttämättä joku toinen perhe näin innostuisi...

4. Kylläpä te saitte mukavan mailimäärän, vaikka kausi käynnistyi vasta noinkin myöhään :) Mitähän kaikkea te ensi kesänä ehdittekään? Onko teillä pidempiä reissuja suunnitteilla?

Meidän miehistöön kuuluu 4- ja 6-vuotiaat apumiehet, joten päivämatkat ovat yleensä varsin vaatimattomia, mutta eiköhän mekin muutaman vuoden päästä taas ylletä hiukan pidemmälle. Veneily on siitä mukavaa puuhaa, että jo kotisatamassa tuntee olevansa perillä :)

1. Joskus onnen salaisuus on, ettei odota liikoja :) Ensi kaudelle on suunnitelmia kypsymässä ja alustavia valmisteluja jo käynnissä. Kausi tulee olemaan tasapainoilua retkeilyn ja huippuvauhtikokemusten välillä - aikaa pitäisi jakaa vähän molempiin.

Tuo on niin totta: veneily on hetkessä elämistä. Lapsillakokemus voi olla vähän toinen.Miehenikin muisteli että ihan pienenä kesti aina kauhean kauan purjehtia seuraavaan satamaan, vaikka oli rusinamukit, hyttiin rakennettu köysisokkelo, tölkistä tehty veneen perässä hinattava "roiskuttaja" ym. pientä puuhaa :)