maanantai 18. maaliskuuta 2013

Polttaa, polttaa...


Mies kävi viime viikolla Englannissa hoitamassa veneprojektia. Hommat näyttävät edenneen aika kivasti. Tarkemman arvion veneen avalmistumisen ajankohdasta saamme piakkoin, mutta nyt veikkailemme huhtikuun loppua.





Alla näkyy etummaisena keulahytti, johon tulee pelkkää patjaa ja mukava istumakorkeus, jotta siellä on kotoisaa löhöillä lueskelemassa. Tila haluttiin pitää avoimena, joten tuon suurempaa väliseinää ei keulahytin ja salongin välille tule. Verhot... hmmm... ehkä, mutta niiden pitää olla sport.


 
 
 
Salongin sohvat lyhennettiin ensimmäisistä piirroksista sellaiseen mittaan, ettei niihin mahdu nukkumaan. Ennen kaikkea varastoluolana palvelevaan peräkammariin tulee tosin kaksi punkkaa. Tällä typistyksellä saatiin hieman paremmat tilat pakollisille toiminnoille - köksään ja wc:hen - sekä riittävästi avolattiaa, jotta kovalla kelillä vaatteita mahtuu vaihtamaan istuen. Vene on suunniteltu alusta alkaen ensisijaisesti 1P+1T -kaksinpurjehdukseen (yhdelle prolle + yhdelle tontulle).

 
 
 
 
Tässä sisätilanraakileet keulasta päin katsottuna. Muovin alla lymyilee kone ja sen vasemmalle puolelle tulee vessa. Oikeaan reunaan on rakentumassa köksä. Siitä tuleekin meidän ensimmäinen ikioma Mac Perhevene, sillä edelliset veneet ovat olleet täysiverisiä kilpureita ilman köksää. Oviaukko johdattelee leveään peräkammariin.
 
 
 
 
Näkymää peräkammarista, jossa kiemurtelee mustana vesipainolastitankkien täyttöputki. Voikohan painolastina käyttää myös jotain muuta nestettä kuin vettä?
 

 
 

Runko kävi kirjaimellisesti pihalla kääntymässä. Sen pinnassa on vielä tällä hetkellä pelkkää tasoitepakkelia.




Tämä 3,60 metrisen perän parkkeeraaminen satamiin tulee aiheuttamaan anteeksipyytävää nolostelua. Ainakin tälle kannelle mahtuu kivasti viettämään iltaa isoissa kansituoleissa ja pitämään perjantai-diskoja. Olen kuullut että musta Jopokin hoikistaa, joten ehkä leveä veneen perä saa purjehtijan perän näyttämään kapeammalta.




Oliko joku oli unohtanut kannen tien varteen parkkiin? Suuremmat sisärakenteet ovat nyt siis valmiina jonka myötä kansikin on laminoitu paikalleen viime perjantaina.




Sunnuntaina pidimme perhepalaveria muutamista sisätilojen ratkaisuista. Tänään taas mittasimme jalkatukien paikkoja tv-tasosta ja paksusta kirjasta rakennetussa kansisimulaattorissa. Mies reissaa todennäköisesti vielä kaksi kertaa paikan päälle. Nyt jännittää niiiiin paljon! Itken varmaan onnesta sitten kun näen veneen ensimmäisen kerran...




2 kommenttia:

  1. Vau vaikuttavaa. Kuka onkaan suunnitelllut veneen designin? Tai mikä veistämö - ymmärrän kyllä, että olette itse olleet aktiivisesti suunnittelemassa, mutta miten se olikaan...?

    VastaaPoista
  2. Veneen on suunnitellut ihana tyyppi nimeltä Simon Rogers, Rogers Yacht Designilta. http://www.rogersyachtdesign.com/

    Päivitän aina tuonne Veneprojekti-välilehdelle veneen perustietoja sekä kuvasarjana tiivistettyä jatkumoa sen rakentumisesta ;)

    VastaaPoista