Merkinnässä on pieni virhe: suorituspaikka ei ollut Helsinki! |
Olen saanut kaksi ensimmäistä merkintää veneilijän kansainväliseen suorituskirjaan: saaristolaivurin tutkinto viime joulukuulta sekä VHF- kurssi SRC-radiotutkintoineen viime viikonlopulta. Olo on kuin pienenä partiolaisena, kun ohjaaja kirjoitti merkinnän suorituskirjaan - osasin! Tavoite on saavutettu ja nyt seuraava tavoite vireille.
Veneilijän kansainvälisen suorituskirjan voi saada jokainen veneilijä ja veneilyharrastustaan aloittava. Suorituskirjoja myyvät liitot, esim. Suomen Purjehdus ja Veneily . Hintakaan ei ole huima (10 €).
Itse hankin suorituskirjan sen vuoksi, että se auttaa hahmottamaan mitä koulutuksia huviveneilijälle on olemassa ja mitä olisi hyvä käydä. Omalla kohdallani se toimii myös motivaation ylläpitäjänä. Jos tavoitteena on jossain vaiheessa suorittaa kansainvälinen huviveneenkuljettajan pätevyys on suorituskirja hyvä seurantaväline myös siihen tarvittavien kurssien suorittamiseen.
Suorituskirjan voi käytännössä tilata itse ja kirjauttaa sen etusivun omassa veneily- tai navigaatioseurassaan, mikäli seura on tähän valtuutettu. Etusivulle lisätään passikuva, henkilötiedot ja oma allekirjoitus. Myöntävä organisaatio merkitsee etulehdelle myös omat tietonsa, allekirjoituksensa (esim. kommodorin) sekä leimansa.
Suorituskirjaan merkitään käydyt veneilykoulutukset sekä suoritetut tutkinnot
- Navigaatiokoulutuksesta merkitään saaristo-, rannikko-, ja avomerilaivurintutkinnot (merkinnän saa tehdä Navigaatioliitto, jonne kirja lähetetään kirjautettavaksi). - Purjehduskoulutuksesta merkitään purjehtija-, perämies- ja päällikkökurssi, sekä vapaaehtoiset purjehdustutkinnot: perämies, päällikkö ja avomeripäällikkö
- Veneilykoulutuksesta merkitään vastaavasti venemiehistö-, veneenkuljettaja- ja venepäällikkökurssi.
- Opettaja- ja toimihenkilökoulutukset sekä opettaja- ja muut pätevyydet kerätään myös tähän kirjaan
- Muita merkittäviä koulutuksia ovat: tutkanavigointikurssi, VHF-kurssi SRC-tutkintoineen, ensiapukurssi, CEVNI-tutkinto (Euroopan sisävesiliikenne säännöstö) ja muu veneilyyn liittyvä koulutus (joille on varattu muutamia paikkoja)
- Merkintöjä voi kerätä myös kilpailuista sekä purjehduskokemuksesta (kausiyhteenvetona mailit, päivät, venetyyppi ja tehtävät veneessä).
Suorituskirja on kolmikielinen, jonka myötä navigaatio-, purjehdus- ja veneilykurssien sisällöt sekä tutkintojen vaatimukset on kerrottu suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi. Olenpa joskus luntannut sieltä hakusanoja googletuksiinkin ;)
Hei!
VastaaPoistaOlet kai huomannut, että enää ei ole Kansainvälisen Huviveneekuljettajankirjan edellytyksenä, että on EA1 suoritettu. Hyvähän se silti on suorittaa ja suosituksena se edelleen on, mutta ei vaatimuksena. Itse suoritettiin se kamalalla kiireellä joulun välipäivinä ja nyt keväällä hakuvaiheessa paljastui, että ei olisi tarvittu.
--Merimursu
http://luuvartti.wordpress.com/
Hei,
VastaaPoistakiitoksia vinkistä ja kiva kun kommentoit niin löysin myös teidän kivan bloginne :)
Itselläni tuo kansainvälisen huviveneenkuljettajan tutkinto ei ole ihan lähitavoitteissa, mutta eihän sitä koskaan tiedä... Olen samaa mieltä siitä, että EA-kurssi on hyvä suorittaa/päivittää joka tapauksessa. Hätätianne voi tulla vastaan missä tahansa.