Se olikin näppärää! Opettaja kertoi ensin karttasarjan sivunumeron ja näytti sen jälkeen valkokankaalla elektroniselta merikartalta ihan perinteisellä karttakepillä mihin kohtaan mikin muutos tulee. Olin varannut mukaan kolmiot ja harpin, mutta niitä ei siis tarvittu. Lisäksi opettaja muistutti tekemään saman muutoksen kaikille niille lehdille, joilla kyseinen sijainti näkyy, mikä vähentää turhaa sohlaamista. Siinä kävi ilmi sellainenkin seikka että viestintäviraston ilmoitukset eivät ole virheettömiä, vaan joissain tapauksissa myöhemmissä julkaisuissa saatetaan perua edellisen julkaisunumeron muutoksia. Olisin itsekseni päivittäessä varmaan sohlannut niidenkin kanssa ihan turhaan.
Aluksi mietin, miten tärkeää tarkkojen päivitysten tekeminen karttaan on, mutta jo tämänkertaiset muutokset osoittivat sen olevan hyödyllistä. Muutoksina merkittiin mm.
- Lövö - Söljeholmenin lossiyhteys on poistettu ja sen tilalle on tullut silta, jonka alituskorkeus on - ”Uusia” vedenalaisia kiviä on löydetty paljon ja osa niistä sijaitsee väylien välittömässä läheisyydessä ja osa houkuttelevien ”oikoreittien” varrella (kuten niemennokissa ja saarten väleissä)
- Matalikko on laajentunut alueella, jossa karttaan oli aiemmin merkitty syvää vettä houkuttelemaan oman tiensä kulkijoita kivalle oikopolulle.
- Useiden reunamerkkien ilmoitetut etäisyydet väylän reunasta olivat muuttuneet (kymmeniä metrejäkin).
- Jurmon sektoriloisto on lakkautettu ja se toimii nykyään pelkästään tutkamerkkinä.
- Åvensor fjärdenin pohjoispuolella sijaitseva
- Uusia vedenalaisia putkia on vedetty parille alueelle.
- Viittoja on tullut paljon lisää useisiin paikkoihin. Opettaja naureskelikin, että Paraisten suunnalle mentäessä tarvitaan jo kansimies työntämään sitä viittaviidakkoa pois tieltä, jotta päästään etenemään.
Jossain vaiheessa pitäisi vielä tehdä nuo 2010-2011 kauden päivitykset (kuulemma n. 30 muutosta D-karttasarjaan). Näköjään ihan helposti pystyy harrastamaan purjehdusta/veneilyä ympäri vuoden, jopa ilman venettä ;)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti