lauantai 18. toukokuuta 2013

Veneen rakennutuksen loppukiriä

Perheen pääkippari tuli perjantaina Englannista ja toi mukanaan kuvia olennosta, joka tosiaan jo näyttää veneeltä. Kokosin tähän uutisia veneen ulkorakenteista sekä teknisistä ratkaisuista ja palaan sisätiloihin myöhemmin. Eli tässä taas kimara rumia kuvia pölyiseltä verstaalta.


Suurin näkyvä muutos on, että viimereissun jälkeen kansi oli kiinnitetty runkoon ja kyljet sekä pohja oli maalattu. Pohjasta puuttu vielä myrkkymaali.



 


Kannessa oli viime torstaina vasta pohjamaali, mutta loput harmaat maalaukset karhennuksineen on sipaistu pintaan perjantai-iltana, jotta maali saa rauhassa kuivua tämän viikonlopun yli.






Sivukannen possunnenä on se aukko, josta vesipainolastitankin ilma pääsee pois.



Isopurjeen skuutti istumalaatikon kyljessä kuljettaa skuuttiköyden kannen alla vinssille. Ei tarvitse sitten istuskella epämukavasti köysien päällä.



Teknisistä ratkaisuista mm. vesipainolasti-järjestelmä oli asennettu. Molemmin puolin venettä on perähytissä tällaiset kivat pääventtiilit (valkoinen on lattiaa ja musta hiilikuitupinta hytin seinää). Eikä siinä kaikki...



Tämä kammottava putkihässäkkä löytyy perähytistä. Siihen on tarkoitus teettää purjenkankaasta suojapeite, eihän tuollaista katsele kukaan, edes varastotilassa. Vasemman reunan mustaan laatikkoon sijoitetaan veneen kolme litium-ioni-akkua. Taustalla näkyvät valkoiset putket liittyvät septitankkiin, jonka monimutkainen (ja myöhemmin monitoiminen) putkittaminen on vielä vaiheessa. Isossa mustassa putkessa vesipainolasti vaihtaa puolta laidalta toiselle. Kuvan alareunassa näkyvä säteittäinen musta purkki on pumppu. Keskellä venettä on kaksi tällaista pumppua, joilla voidaan pumpata merivesi vesipainolastitankkeihin sekä tyhjentää tankit. Kisoissa voidaan hiljaisella tuulella pumpata painolastit tyhjiksi ja kovemmalla tuulella pumpata vesi takaisin tankkeihin. Kun tankeissa on vettä, se vaihtaa normaalissa seilaamisessa puolta painovoimaisesti, mutta vesi voidaan siirtää puolelta toiselle myös pumpulla. Valkoiset pullon näköiset punakorkkiset itemit ovat venttiilejä, joiden kautta merivesi päästetään tankkeihin. Oikeassa reunassa (keltaisen työvalaimisen alla) on vakoinen dieseltankki. Harmaa purkki keskellä kuvaa taas on pieni ekoteko: pakokaasusuodatin.




Keulahytin sisätilan kattoa koristaa pröötin kotelo, joka huolehtii siitä, ettei vettä pääse sisälle pröötiä käytettäessä. Kotelo jatkuu kannen jäykisterakenteena seuraavaan laipioon saakka. Keulan ensimmäisessä laipiossa on reikä, johon tulee vedenpitävä luukku. On sitten kivempi törmäillä keula edellä kiviin ja laitureihin.




Tässä on veneen kehto ("cradle") eli pukki ("buck"). (Maakrapu-kavereille tiedoksi: vain harmaat tekstit ovat oikeita termejä.) Tukikaaret kiinnitetään myöhemmin noihin punaisiin läpysköihin, nyt ne ovat tietysti veneen alla. Pukki on takaosastaan avattava uitto-ominaisuutta varten.



... jatkuu seuraavassa postauksessa aiheina sisätilat, seuraavat vaiheet ja laskettu aika.

Mukavaa viikonloppua kaikille ja suotuisia tuulia niille jotka jo liukuvat hiljaisesti, tuuli tuplapipossaan vesillä.

4 kommenttia:

  1. Herranjestas kuinka kaunis! Teknisiä juttuja en osaa kommentoida, mutta upealta näyttää! Isopurjeen skuutti on kyllä näppärä ollessaan tollei näkymättömissä - onkohan tollasta ratkaisua muissa veneissä?
    Tommonen vene valloittaa varmasti sydämen ihan totaalisesti :-). Sisätilapostausta mielenkiinnolla odottaen...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Viherrys, ihanaa että joku näkee kauneuttakin kaiken suojamuovin, pölyn ja roinan keskellä :D

      Poista
  2. Voi miten kiiltävä ja hieno siitä on tullut! En muista oletko sanonut, että tuleeko se purjehtien Suomeen vai laivan kannella?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Vellamo :) Joo tuota kiillon määrää ihmettelin itsekin, johon mies vastasi, että se "Se vaan tuossa valossa näyttää". Mun mielestä vene on kiiltävä, jos se siltä näyttää ;)

      Baby purjehtii kotiin omassa kehdossaan rahtilaivassa. Masto tulee samaan aikaan rahtina Tanskasta.

      Poista