Englannissa jatkuu veneen rungon ja kannen laminointi,
sekä laipioiden ja jäykisterakenteiden rakentaminen. Seuraavalle
Englanninreissulle lähden itse mukaan, sillä siihen mennessä veneen rakentaja
väsää vanerista wc- ja köksätiloja simuloivat rakenteet, jotta pääsemme
suunnittelemaan paremmin näiden tilojen sisärakenteita. Menen siis kirjaimellisesti
määräämään kaapin paikan! Samalla sovitamme kannen kiinteiden jalkatukien
paikat, jotta niistä tulee sopivat sekä pitkäjalalle että pätkäjalalle. Olisi nimittäin ihan kiva pysyä kyydissä veneen kipatessakin. Meillä
se takakansi tulee olemaan yhtä sileää lattiaa, ilman penkkejä tai muita rakenteita,
joista saisi tukea. Itse asiassa itseäni vähän jännittääkin miten paljon joudun roikkumaan kyydissä kynnenkärjilläni tai etuhampaillani…
Kannen ulkopinta on laminoitu. Tuo liila muovi ympärillä on alipainepussi. |
Myös rungon sisäpinta on laminoitu |
Tavaraa tilataan vinhaa vauhtia: ranskalaiset nke:n mittaristot, kaiku, gps, fluxgatekompassi, loki ja kaukosäädettävä gyropilotti ovat tulleet. Heloista on saatu kelvollisia tarjouksia ja seuraavaksi etsitään pesualtaita, uunia ja jääkaappia. Osan tarvikkeista hankkii suoraan veneen rakentaja, osan etsii ja kilpailuttaa mieheni. Tavaran haalinta on tarkoittanut arjessamme pieniä jokailtaisia tuumaushetkiä.
Saimme syksyllä Suomen Purjehduksesta ja veneilystä
tilaamamme purjenumerot ja pääsimme ”11 000 –sarjaan”. Sen jälkeen Purjeneulomo Niiniranta sai valmiiksi myrskyfokkamme ja pienemmän genaakkerimme. Myös
muottiin valettu aramidi-dyneema isopurjeemme (3Di 760) on valmistunut. Enää puuttuu
samalla tekniikalla valmistettava st-fokka sekä isompi genaakkeri. Niin ja genaakkerin rullalaitekin tuli juuri. Itse en ennen tätä tiennyt, että genaakkeriakin voi rullata...
3Di 760 -purje (kuva: North Sails Finland) |
Southern Sparsilla puuhataan parhaillaan hiilikuitutakilaamme. Maston korkeudeksi tulee
Siinä ne tärkeimmät tilannepäivitykset veneprojektin osalta taisivat ollakin. Yhteistyö sekä veneenrakentajan että veneensuunnittelijan kanssa on sujunut koko ajan loistavan hienosti. Yhteydenpito tapahtuu pitkälti sähköpostilla ja puhelimella, mutta aika monta reissua tuo mies joutuu tekemään paikan päällekin. On se aina jännittävä hetki, kun Englannista tulee uusia valokuvia veneen rakennusvaiheista.
Sakkeleita - keveitä kuin enkeleitä, kieroja kuin rinkeleitä ;) |
Wau, upealta näyttää ja kuulostaa! On varmasti ihan mieletöntä saada noin mittojen ja toivomusten mukaan koottu vene. Mäkään en tiennyt, että genaakkerille voi olla rulla. Miten kätevää!
VastaaPoistaKivaa oli lukea vastaukset haasteen kyssäreihin, tuntuu aina, että tutustuu blogikavereihin vähän paremmin. :)
Kiitti! Joo, toisaalta vaikka vene onkin mittojen ja toiveiden mukaan tehty, niin se on joka kohdassa kompromissi cruising ja kisaominaisuuksien välillä. Rullagenaakkerissa on muutamia etuja, mutta sitä ei pidetä jatkuvasti rullana valmiudessa, kuten rullagenoaa tai -fokkaa.
PoistaNiin, kyllä tässä yllättäen huomaa tutustuvansa joihinkin toisiin aktiivisiin blogaajiin aika blogikaveruudeksi asti :)
Ihan mieletön projekti - onnea jo näin pitkälle pääsystä. Varmasti jännää ja kutkuttavaa!
VastaaPoistaKiitos :) Onon jännää ja joskus vähän väsyttävääkin. Aloin mielestäni hyvissä ajoin valmistautumaan tähän ja nyt tuntuu, että aika kuluu liian nopeasti ja paljon olisi vielä opittavaa ja perehdyttävää. Ensi kesän ykköstavoite on ilman muuta se, ettei hajoteta mitään. Sen jälkeen tulee pitkä liuta taitotavoitteita...
Poista