maanantai 12. marraskuuta 2012
Veneemme suunnittelun lähtökohtia
Vasta viikonloppuna huomasin, että veneemme suunnitelija on kertonut vähän veneprojektistamme omilla sivuillaan: http://www.rogersyachtdesign.com/ (kohta: Rogers 10 m - In build.)
Tässä sivuilta lainattu teksti, joka valottaa veneemme suunnittelun lähtökohtia:
"Design commenced in September 2011 for this 10m performance cruiser racer, which is now in build at Neville Huttons yard in Lymington. The owner is a professional sailor living in Baltic waters and he briefed us to design a private yacht that could be easily double handed for extended cruising in the Archipelago, or raced with a crew of between 2 -6 with the aid of water ballast. This powerful design has been optimised for sub 12 knots and should be a delight to sail with the Rogers hallmark of an easily driven hull and beautiful balance. She is being constructed in full carbon pre-preg and due to launch in April 2013.We will continue to report on build progress."
Kumma juttu - en löytänyt tuosta tekstistä mistään kohtaa sanaa "family-cruiser", vaikka meillä on kotona koko ajan puhuttu perheveneestä. Hmm... onkohan minua vähän jekutettu? Joka tapauksessa tuosta tekstistä puuttui vielä yksi olleellinen veneemme suunnittelun lähtökohta. Mieheni laski, että 2,30 m on saaristossa liikkuessa melkolailla suurin järkevä syväys veneelle, joten sen myötä määrittyi myös muu veneen koko.
Suunnittelutyö siis aloitettiin syyskuussa 2011 ja jos aikataulu pitää, vene olisi valmis koepurjehdukselle maaliskuun lopussa 2013. Kaikkiaan tämä on siis 1,5 vuoden projekti, kun kaikki tehdään pikkutarkasti ja homma etenee koko ajan jouhevasti. Nyt odottelemme seuraavaa kutsua Englantiin. Mieheni on käynyt siellä veneasioissa tähän mennessä kolmesti; minä tulen tapaamaan suunnitelijan ja rakentajan edustajat sekä babymme ensimmäistä kertaa. Pelkään saavani veneen ensitapaamisessa samanlaisen reaktion kuin delfiinin nähdessäni. (Näitä kahta elämän entiteettiä voi tietysti verrata keskenään.) Varaan siis nessuja taskuun, ehkä myös paperipussin mahdolliseen hyperventilointiin ja nitroja tms. ;)
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti