perjantai 6. syyskuuta 2013
Kaminamin nosto ja öykkäriperäsinten remontointi
Kaminami nostettiin keskiviikkona ylös kesken kauden. Meillä ei ole aina ollut mahdollisuutta hiljaisiin purjehduksiin, sillä Kaminamin peräsimet ovat pitäneet aikamoista resonoivaa melua. Huriseva älämölö on ollut pahimmillaan 4-6 kn vauhdissa, kun molemmat peräsimet ovat vielä vedessä. Koneajossa tai veneen kallistuessa ongelmaa ei ole ilmennyt. Kaikki purjehtijat tietävät, että hiljainen vauhti, korkeintaan tuulen huminalla ja veden solinalla höystettynä, on yksi purjehtimisen iloista. Meillä on siis ongelma, johon peräsinten kulman säätäminenkään ei ole auttanut.
Vaikka peräsimet ovat öykkärin maineessa, ne ovat hoitaneet muuten työnsä hyvin. Kaminamin peräsinlaitteiston valmistanut ranskalainen alihankkija suositteli vaivaan peräsinten tietynlaista hiomista.
Osaavat ja mukavat Ajolanrannan työntekijät siirsivät näpsästi Kaminamin trailerille siksi aikaa, että mieheni sai remontin tehtyä. Ei ole ihme, että kotisatamallamme on "hyvän hengen" maine, kun palvelukin on aina näin mukavaa ja joustavaa.
Kaminami oli todella reipas tässä kirurgisessa toimenpiteessä, jossa molempien onnenevien takareunaan hiottiin pieni kulma. Ei tämä loppujen lopuksi ollut kynsienleikkuuta kummempi homma, eikä siinä kauaa edes kestänyt. (Tuo peräsimessä näkyvä raita on muuten kuljetussuojamuovien teippiliimaa, joka irtosi vihdoin tänään, hiomalla). Kaminami pulautettiin samana päivänä takaisin mereen ja huomenna katsotaan oliko remontista apua.
Kotimatkan varrella pysähdyimme ostamaan hunajakioskista tuoretta ja palkittua Tammirauman hunajaa. Sen sijaan molemmat kotimatkan varren savukalamestat olivat jo sulkeneet tältä kaudelta. (Toinen meistä sentään syö satunnaisesti lihaa ja kalaa.) Myös vihannes- ja kukkaviljelijä oli poistanut myyntikylttinsä tien varresta. Uskottava se on, syksy todella tulee...
Huomenna, lauantaina, Kaminami lähtee pidennetylle viikonlopulle. Lauantaiyöksi olemme kaavailleet joko pursiseuran Svinötä tai veneilykeidas Kasnäsiä. Sunnuntaiyöksi suunnitelmissa on sitten joko Kasnäs tai, jos siellä oli jo yövytty, joku muu satama. Se pursiseuran perälippu puuttuu meiltä sitten edelleen, koska miehellä on sama pää kesät talvet. Mutta olemme siis saaneet seurasta luvan käyttää jo saaritukikohtia :)
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Mitä materiaalia noi peräsimet ovat? Omassa paatissa vastaava ongelma, peräsimen jättöreuna ei ole terävä, ei aiheuta kovaa ääntä, mutta tuntuu ohjauksessa nopeuden kasvaessa. Korjaus tosin vaatii gelcoatin avaamisen ja vähintään epoxilla paikkaamisen, en kevällä ehtinyt...
VastaaPoistaToinen kyssäri, nuo anturit taaemman nostoliinan takana, mitä ne ovat?
Kaminamin peräsimissä on teräsrunko ja pinta on lasikuitua. Tuo Kipparini kommentoi, että tuplaperäsimen virtausongelmat ovat vähän erilaisia kuin yhden, veneen keskellä olevan peräsimen. Eli keskellä olevaan peräsimen tärinään tai ääntelyyn voi vaikuttaa moni sellainen tekijä, joka ei voi vaikuttaa tuplaperäsimeen, jolloin ongelma ei välttämättä ole peräsimen muodossa. Toisekseen hän totesi, että noihin jättöreunan hionnalla korjattaviin ongelmiin liittyy aina nimenomaan tuo kumiseva ääni. Äänetöntä tärinää voi tulla muistakin syistä. Meilläkin tuo hiottu kohta viimeistellään vielä sitten, kun vene nostetaan ylös talviunille.
VastaaPoistaNuo kuvassa näkyvät putket veneen pohjassa ovat vesipainotankkien röörit: niistä merivesi menee sisään kun tankit otetaan käyttöön ja tyhjentyy ulos, kun tankkeja ei enää tarvita.