maanantai 1. syyskuuta 2014

Ruuhkainen purjehdus muinaistulien yöhön

On aika siirtyä kesälomapurjehdusten tunnelmista hetkeksi ajankohtaisiin asioihin: viime viikonlopun muinaistulien yöhön. Meidän piti livistää merelle jo perjantaina iltapäivällä, mutta veneellä huomasimme ettei GPS toimi ollenkaan. Se siis toimi vielä kaksi viikkoa sitten normaalisti. Viime viikonloppu meni sateita kuumeisena katsellessa, emmekä lähteneet merelle ollenkaan. Asian selvittelyyn kului aikaa, eikä tullut valmistakaan, mutta neljän jälkeen lähdimme matkaan varajärjestelmän turvin. Pohjoisensuuntaiset tuulet puhalsivat vaihdellen 3,5-5 m/s. Codella pääsimme myötätuuleenkin loivaa siksakkia leikkaillen ja hetkittäin isolla virsikirjalla.

Myöhästyneestä lähdöstämme huolimatta suurin ruuhka tuli vasta perässämme. On se aina niin hieno hetki nähdä paljon veneitä merellä yhtä aikaa. Aurinko paistoi vaikka tummat pilvet roikkuivat yllämme. Moni lasketteli spinnulla tai virsikirjalla. Meillä paras hetki taisi olla sivutuuliosuudella, kun tuuli jonkin aikaa 6 m/s ja Kaminami kulki 8,7 solmua komean peräaallon saattelemana.

Loppukesästä on näkynyt merikotkia lähes poikkeuksetta jokaisella purjehduksella. Harvemmin niistä mitään kunnollista kuvaa silti saa. Sen sijaan joutsenen vaikuttava lentoonlähtö on helpompi tallentaa - tosin tästä jäi vielä äänimaailma pois: räpylöiden läiske ja mahtava siipien humina.

Olimme purjehtineet reilun neljä tuntia ja pilvinen ilta alkoi jo hämärtymään. Meidän oli tarkoitus seilata suoraan Brännskäriin saakka, mutta päätimme jäädä pursiseuran Svinöhön matkan varrella. On se varmempaa rantautua ennen pimeää.

Rantauduimme juuri auringonlaskun aikaan. Meidän jälkeemme tuli vielä pilkkopimeässä kaksi venettä samaan laituriin, joista ensimmäisen mies kävi ottamassa vastaan. Toinen tulikin vasta keskellä yötä. Kummankaan rantautuminen ei silti ollut ihan helppo. Yöllä taivas selkeni jo tähtien täplittämäksi.

Lauantaiaamu lupaili lämmintä poutapäivää. Viikonloppuna oli välillä ihan lämmin T-paidassa ja shortseissa, mutta auringon mentyä pilven taakse piti jo pukea lämmin pitkähihainen ja kaulahuivi.

Ajoimme koneella viimeiset muutamat mailit Brännskäriin ja saimme aamupäivällä vielä valita tulevan yön reippaiden itätuulten kaannalta suojaisista paikoista. Osa veneistä oli tullut tänne jo perjantaina, mutta isoin ryntäys satamaan tuli lauantaina kello 14-16 välillä. Vaikka veneille löytyi kekseliäitä paikkoja, joutui moni loppuillasta kääntymään pois. En ihmettele että Brännskär on niin suosittu - onhan tämä upean tunnelmallinen paikka muinaistulien viettoon. Meillä oli satamassa yllättäen muutama tuttukin: purjehduskaveriperhe, sukulaistyttö partioveneessä sekä Siskoni Amélie -blogin Pia ja Pasi.

Brännskärin kesäisten syyspäivien ja muinaistulien yön tunnelmista lisää seuraavassa postauksessa...

1. Mahtavia fiiliksiä ja ihania kuvia! On se Itämeri ja Suomen saaristo vaan aikamoinen helmi! /Juulia

2. Meillä on mennyt kaksi viikonloppua maissa, joten kaiholla katselen näitä sinun ihania postauksia! Ja arvaas joko kovasti odotan kuviasi Brännskäristä =D.

1. Se on tosiaan aika kärvistelyä, jos ei pääse vesille lyhyenä veneilykautena. Jopa kuumeisena sängynpohjalla mietin, että yhtä lailla sairastaisin tuolla sateessa merellä veneessäkin (mikä ei oikeastaan ole edes totta).

Brännskärin tunnelmat ovat seuraavaksi tulossa kera runsaiden lammaskuvien! :)