perjantai 14. maaliskuuta 2014

Merenneidon luottotuotteet kaudella 2013 - osa 2: purjehdusvarusteet

Viime kausi oli Kaminamin ensimmäinen ja kaikki varusteemmekin olivat sen myötä uusia. Muutamat niistä osoittautuivat erityisiksi ilonaiheiksi, jotka helpottivat purjehdukseen tai rantautumiseen liittyviä toimintoja. Tässä muutama onnistunut hankinta jaettavaksi.(Tähän postaukseen ei liity yhteistyösopimuksia.)


1. Kori poijuköydelle
Tämä kevyt Ikean kori esti parissa ensimmäisessä rantautumisessa sattuneet töpit - poijuköysi pysyi korista kulkiessaan järjestyksessä. Kori painuu kasaan säilytystä varten, verkkomainen materiaali antaa märän köyden kuivua ja siinä on jopa valmiina sopiva kantolenkki vinssille kiinnittämistä varten. Joskus saa pikkurahallakin hyvää ja toimivaa.




2. Poijuhaka
Hook & Moor poijuhaka on rantautumisen kikkakeppi ja sillä onnistuu kivasti tuo lähtöä helpottavan kaksinkertaisen köysikiinnityksen (eli lenksu poijuun ja takaisin veneeseen) tekeminen poijuun.




3. Remonttihanskat
Ihastuin tällä kaudella rautakauppojen hanskatarjontaan. Nämä kämmenen puolelta kumipinnoitetut hanskat, pitävät otteessa, ovat näppärät, kuivuvat nopeasti (ja käytössä voi pitää useampia pareja), suojaavat ohutta kämmenselän ihoa auringolta ja ennen kaikkea tuntuvat mukavilta käsissä. Näitä menee muutama pari kaudessa, sillä varsinkin tuo peukalohanka kuluu rikki köysiä vyydettäessä, mutta kustannukset jäävät silti todella pieniksi. Perinteiset sormenpäättömät merkkihanskat kulkivat reissuissa mukana, mutta jäivät koko kaudeksi kassin pohjalle.



4. Navigointitabletti
Elektronisen navigoinnin voi järjestää monella tapaa. Meillä on Uusi Loisto -karttaohjelma läppärillä veneen sisällä, josta se näkyy aika hyvin luukulle, kun valitsee näkymäksi jaetun näytön, jossa toisella puolella on riittävän iso suurennos kohdasta jossa kuljetaan. Sen lisäksi meillä pyörii istumalaatikossa vedenpitävä Sony Xperia -tabletti, joka toimii toisena karttaohjelman näyttönä. Varsinkin luoviessa tabletin näyttö lisää sujuvuutta. Lisäksi siihen saadaan näkyviin tilastotietoa veneen suorituskyvystä: esim. kuinka monta prosenttia yli tai alle odotetun suorituskyvyn vene kulkee tällä hetkellä. Arvaatte varmaan kuin älyttömän kiinnostavaa se on mieheni mielestä...

Viime kaudella tabletti oli yleensä suojapussissa, jonka avulla se saatiin narulla vähän kiinni esim. vinssin ympäri. Ensi kaudeksi tabletille on tehty custom-made purjekangaskotelo, josta se saadaan tarrakiinnityksellä lätkästyä istumalaatikon seinään.




5. Oppimiskykyinen ja luotettava autopilotti
NKE:n gyropilotti - jonka olemme nimenneet Georg von Gyropilotiksi - on toiminut alun koulutusten jälkeen varsin hyvin. Alunperin hän puhui vain ranskaa, mutta mieheni opetti hänet nopeasti englanninkieliseksi ja niin kommunikaatio lähti sujumaan. Keskustelujen myötä Georgin ranskalainen tempperamentti seestyi tekemään jiipit sellaisella vauhdilla, että muu miehistö pysyi tehtävissään mukana. Yksin purjeita säätäessä jiippi tahtoo kuitenkin olla hitaimmillaankin hieman nopsa. Erityisen hyvin von Gyropiloton on toiminut luovilla, jolloin hän ohjaa tuulen apparenttikulman mukaan. Georgella on vielä kehittymisen varaa avotuulella kompassisuunnan mukaan ohjailussa. Nykyisen koulutuksensa varansa hän tuppaa vähän mutkittelemaan, eli kurssi pääsee liukumaan aika paljon sivuun, ennen kuin korjausliike tulee, mikä on hankalaa kapeilla väylillä. Gyropilotissa on valtavasti säätömahdollisuuksia, joita emme ole vielä ehtineet kokeilemaan, joten eiköhän ne loputkin hienosäädöt saada joskus tehtyä.



Kovemmassa aallokossa emme ole vielä päässeet Georgen taitoja kokeilemaan, mutta gyrotekniikan pitäisi tunnistaa veneen liikkeitä ja huomioida ne peräsimen käytössä. Tätä samaa mallia käytetään mm. Figaro II-veneissä, joilla purjehditaan isoilla merillä yksin- ja kaksinpurjehduskisoja. Ainakin tällaisten videoiden perusteella George von Gyropilotilla on potentiaalia vaikka mihin!




7 kommenttia:

  1. Aika vauhdikkaan näköstä meno tuossa videossa! Ja autopilotti kuulostaa kyllä pätevältä. Meidän autopilotilla ei ole noin fancyä nimeä (Tsoots, hyvä nimi teillä!), vaan se on ihan vain Tille. Taitaa herra jostain 70-luvulta olla =)

    Btw, huomasin vasta nyt tuon 'Kaminamin kisat' -alasivun. Hyvä idea. Mielenkiinnolla jo odottelen raportteja kisoista! Onko teillä muuten jo vesillelaskupäivä kalenterissa?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Meillä katsotaan joka ilta vauhdikkaita purjehdusvideoita netistä, se voittaa usein tv-tarjonnankin. Tuo vähän fancy ja ylimieliseltä kalskahtava nimi sopi mielestämme meidän autopilotille, joka alkuun tosiaan puhui itsepäisesti vain äidinkieltään ranskaa ja osoitti perusasetuksissaan ennemminkin tulista tempperamenttia kuin harmoonista tiimityötaitoa. Kyllä käytännön työ ja koulutus opetti von Gyropilotinkin, mutta nimi jäi.

      Juu "Kaminamin kisat" välilehti on ihan uusi, laitan sinne lyhyesti tietoa kisoista joihin on päätetty osallistua sekä tiivistetyn raportin kisakokemuksista. Ensi kauden suunnitelmat ovat kyllä vähän kuihtuneet, koska käteni ei varmaankaan tule kisakuntoon ja purjehtimaan pitää silti päästä, joten mies ei varmaan kauheasti kisaa kamujensa kanssakaan, vaan keskitymme perhecruisailuun. Mutta ehkä sinne tulee sitten seuraavalle kaudelle enemmän merkintöjä.

      Poista
  2. Moi. Mistä olette hommanneet tuon korin. Pitää ehdottomasti saada samanlainen. Ainakin jos ei maksa maltaita.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Itse itselleni vastaen: Ikeasta siis. :)

      Poista
    2. Aivan niin ja hintaa en muista, mutta se oli mukava yllätys :)

      Poista
  3. Hyvät varusteet ovat merellä ihan ehdottomia. Meillä on poijuköytenä ankkaroliina, se kulkee näppärästi kerällä mukana. Ja tuo poijuhaka on ihan e h d o t o n juttu. Ilman sitä ei tulisi poijuun rantautumisesta mitään. Olen katsellut muutaman rantautumisen ilmansitä ja olen kyllä aina mennyt suosittelemaan poijuhaan ostoa. On ollut sen verran vaarallisen näköistä puuhaa =).

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Totta, varusteista ei tingitä, yllättäviä ja haastavia tilanteita tulee silti - ennemmin tai myöhemmin. Pelossa ei kannata elää, mutta varautuminen on järkevää.

      En voisi kuvitellakaan poijukiinnitystä ilman hakaa kuin korkeintaan jollain 606-minipurkkarilla tai ihan pienellä ja matalalaitaisella moottoriveneellä. Näen jo mielessäni ne mainitsemasi vaaralliset tilanteet... Oli kyllä reilua käydä vinkkaamassa poijuhaan hankinnasta!

      Poista