sunnuntai 14. huhtikuuta 2013

Jotain pehmeää purjehtijan ja veneen väliin


Aika on taas päässyt valumaan sormien välistä, vaikka yrittäisi varata tuokioita myös blogin päivitykselle. Veneen kanssa on edetty monella alueella, mutta sen valmistumisaikataulu näyttää venyvän toukokuun lopulle. Syinä viiveisiin ovat lähinnä tavaroiden toimitusajat. Kaiken kaikkiaan muutama kiva uusi varusteratkaisu on kariutunut tarvikkeiden pitkiin toimitusaikoihin ja osa siihen, ettei (lähinnä ulkomaalaisia spesifien tuotteiden) firmoja välttämättä kiinnosta toimittaa roiniaan yksittäisen pienen veneen rakennuttajalle. Realiteetit on siis kohdattu ja jouduttu ajoittain valitsemaan vaihtoehto B sen viimeisimmän huipputuotteen sijaan.





Veneemme rakentaja on erikoistunut kilpaveneisiin, eikä hänellä ole erityistä osaamista tai alihankintakumppaneitaan matkaveneen sisutamisen alueelta. Jos todella haluaisi käyttää sisätilojen designiin paljon aikaa, energiaa ja rahaa, niin löytyyhän niitä osaavia firmoja maailmalta, kuten unelmieni venesisustuksen Ran II:n suunnitellut Design Unlimited. Me päädyimme kuitenkin teettämään mm. salongin sohvien ja keulahytin sängyn patjat verhoiluineen Suomessa, aika lailla tavistyyliin. Kävimme viime viikolla Venetexissä suunnittelemassa värit, materiaalit ja yksityiskohdat.


Parisängyn kaksi erillistä patjaa tehdään 10 cm (paksuimmasta) vaahtomuovista. Niiden pohjaan ommellaan tuuletusta lisäävä verkko. Koska keulan sänky ei ole sohvakäytössä tms. patjat verhoillaan juuri unipatjoihin tarkoitetulla mahdollisimman hengittävällä kankaalla joka tikataan. Lisäksi keulapiikin seiniin tulee uhuet pehmusteet mukavaan nojailuun ja akustiikkaa pehmentämään. Salongin sohviin voidaan tehdä kivasti muotoilua, sillä niillä ei nukuta.  


 

Alcantara on maineikas verhoilukangas (148 €/m!), mutta sille on myös laadukkaita edullisempia vastineita (n. 40-68 €/m). Valitsimme kotimaista Annalan Tara -materiaalia, joka oli kaunis, paloturvallinen, helppohoitoinen ja  myös sen valonkesto on hyvä. Kisoihin kaikki pehmukkeet poistetaan tieltä joka tapauksessa.


Ajatus pinkistä veneen tehostevärinä kaatui tässäkin kohtaa: sporttisen pinkkejä kankaita ei yksinkertaisesti ole tarjolla. Niinpä jopa meidän, epäkonservatiivisten pänkäpäiden, värimaailma asettui konservatiiviiseen muottiin: veneen ulkopinnasta löytyy sinistä sekä harmaata ja sisätilojen värimaailma mukaelee nyt sitä. En tiedä millä me sitten räväytämme...


Veneen takakansi on valtava ja kävin jo hakemassa sinne täydellisesti sopivat Ikean Håmö-tuolit. (Kailotan sitten satamissa: "Muru tuotko ne Håmot sieltä perähytistä ulos?")  Tuolit näyttävät livenä melkein lasten tuoleilta, sillä kallistetussa istuimessa istutaan melko matalalla. Ne ovat kevyet, taittuvat pieneen tilaan, eikä tuolin pyöristetyissä putkijaloissa ole mitään terävää hankaamassa veneen kantta. Niissä on mahdottoman mukava istua! Kolmesta värivaihtoehdosta valitsin tuon raidallisen ja neljän tuolin setti vei veneen budjetista alle 60 €! Joskus näinkin :)




2 kommenttia:

  1. Mun infantiili mieleni sai hyvät naurut perähytissä majailevista Håmoista. :D

    Toi on varmasti ihan totta, että veneeseen on todella vaikeaa löytää mitään muuta kuin hyvin perinteistä linjaan ilman jättibudjettia. Maritimissa oli muuten ainakin viime vuonna vaaleanpunaisia ankkuriliinoja. Muistaakseni. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juu, jotain pientä olsi saanut pinkkinä ja kaikki ne pienet jutut tietysti eri pinkin sävyissä. Olisi aikamoinen projekti teettää kaikki erikseen erikoisvärinä, joten alistumme kohtaloomme. Suuremman maailman (netti-)venetarvikekaupoissa on paljon laajemmat valikoimat värejä veneen sistukseen kuin Suomessa. Mutta ei niistäkään löydy pinkkiä, vaan sammaleen vihreää, burgundia, beigeä jne...

      Poista