maanantai 9. marraskuuta 2015

Kauden viimeinen yöretki harmaudessa

Perjantai oli taas harmaa, kostea ja hämyinen, mutta marraskuuksi edelleen ihmeen lämmin: +10 astetta. Kaminami oli näköjään Ajolan viimeinen seilaaja. Muut jäljellä olevat purjeveneet odottelivat jo nostoa ja talvilomansa alkua.

Pääsimme matkaan puoli neljältä livistämällä taas vähän aikaisemmin töistä. Vastatuulta oli vain 3-5 m/s, joten koneajoksi se taas meni, jotta ehdimme perille Härjänmaankarille ennen pimeää.

Tässä kauden kelmein otos auringonlaskusta perjantailta kello 16.21.

Härjänmaankarilla meidät vastaanotti tällä kertaa laiturin kupeessa ruokaillut joutsen. Nyt meillä oli ihan oma saari, emmekä nähneet koko viikonloppuna kotivesillä muita purjehtijoita. Facebookin Saaristosatamat -ryhmän mukaan, jokunen muukin oli kyllä vielä liikkeellä Saaristomerellä.

Saarikierroksen perusteella Härjiksellä oli kaikki hyvin. Ilta tyyntyi samettiseksi ja viiden jälkeen oli jo aivan pimeää.

Kipparin synttäreitä oli juhlittu jo muutamaa päivää aiemmin ja perjantai-iltana nautiskelimme synttäripaketeista: lasilliset tai parit Cuarenta y´ tres -likööriä ja Kippari lueskeli onnellisena suosikkikirjailijansa "Nöpsön" jännäriä uusissa hienoissa villasukissaan.

Minä kirjoittelin lokikirjaa ja myöhemmin illalla katsoimme vielä Yle Arenalta yhden merellisen leffan. Siinähän se ilta meni taas mukavasti.

Kello soi lauantaiaamuna seitsemältä, mutta olin herännyt jo puoli tuntia aiemmin alkaneeseen sateeseen. Meidän oli tarkoitus purjehtia ajoissa Espskäriin,ennen kovempien tuulten ja rankempien sateiden alkamista. Tuulet tulivat ennustettua reippaampina ja aiemmin: jo aikaisin aamulla tuuli Rajakarilla 11-13 m/s ja Paraisilla 13-16 m/s. Otimme aamiaista mutustellessamme tuumaustauon ja päätimme lopulta seilata tänään kotiin. Kova tuuli ja sade ei ole kiva yhdistelmä tähän aikaan vuodesta...

Seurasimme aamutoimien ohella ikkunasta Härjänmaankarin joutsenparin aamupesuja ja ruokailuja. Tätähän se merimökkeily on: pienistä asioista tulee päivän polttavia tapahtumia. Toinen hihkuu ikkunassa: "Tuolla lentää lokki!" ja toinen singahtaa äkkiä ikkunan äärelle katsomaan kun lintu lentää. No ei nyt ehkä ihan näin, mutta tiedätte mitä tarkoitan...

Aamun lehdet oli jaettu Härjikselläkin. Viimeisiä viedään - pääosin puut ovat jo paljaita.

Viimeinen vihreän lipun lasku ja pursiseuran lipun nosto veneen perään.

Tuulta oli vielä reippaasti ja seilasimme laiskuuttamme pelkällä fokalla kotiin. Kotirännissä ei lopulta tuullutkaan kuin 8-10 m/s, ja jokunen 12 m/s puuska sen päälle.

Kautemme päättyi tähän haikeaan harmauteen. Kaminamin tyhjennys aloitettiin jo viikonloppuna. Kaikki tavara on tietysti märkää, joten se vaatii kuivattelua ja muutakin huoltoa ennen varastointia. Vaikka olo on nyt vähän surumielinenkin, niin toisaalta purjehdukselta jää aikaa muille mukaville asioille. Noin viiden kuukauden kuluttua alkaa jo uusi kausi, jota voi tässä odotellessa vähän valmistella.

Seuraavaksi on tulossa kauden yhteenvetoa. Loppuvuoden jatkan bloggaamista noin kerran viikossa palaten vielä kesäloman Ahvenanmaa - Tukholman saaristo -retkeen, jonka postaamiselle ei kesällä jäänyt aikaa.

Oikein mukavaa alkanutta marraskuista viikkoa kaikille!

1. Viimeistä viedään! Ootte kyllä jaksaneet pidentää kautta tosi kylmää pelkäämättömästi. Tähän vuodenaikaan istuisin merellä mieluiten lämmitetyssä hytissä. Ja Defyr onkin nostettu ylös monta viikkoa sitten, joten on ollut kiva seurata teidän syysreissuja! :)

1. Kiitos Annika,
      Oli varmaan ihan hyvä aika lopettaa kausi viime viikonloppuun. Eilen (perjantai) illallakin tuuli taas 16 m/s, puuska 20 m/s täällä kotikulmillakin ja vettä tuli kuin saavista. Moottoriveneelä voisi tosiaan vielä kautta jatkaakin, mutta se olisi sitten toisenlaista.