keskiviikko 3. syyskuuta 2014

Muinaistulien yö Brännskärissä

Brännskär tarjosi monia pieniä iloja ja ison veneilijäjoukon tuomaa tunnelmaa elokuun viimeisenä lauantaina, muinaistulien yönä. Saavuimme paikalle jo aamupäivällä ja saimme paikan laiturin suojaisalta puolelta.

Nautiskelimme Brännskärin suloisessa kaffelassa jätskit lounaaksi. Tarjolla olisi ollut tarjolla myös tuoretta sämpylää ja pullaa, lisäksi viereisessä savustamossa myytiin savukalaa.

Mies kyseli jo, pääsevätkö hänen GoProlla otetut meduusakuvansa blogiin, joten tässä pari. Laiturin ympärillä oli paljon korvameduusoja sekä pikkukalaa, joita lapset pyydystivät innokkaasti.

Päivän edetessä sää vähän pilvistyi, mutta iltapäivällä tarkeni vielä viettää kesäistä lukuhetkeä takakannella.

Täällä on vaalittu saaristoidylliä. Kahvilanpitäjältä kuulin, että Brännskärin palvelut loppuvat elokuun viimeiseen viikonloppuun, mutta laituriin voi tulla koska tahansa sen jälkeenkin. Jos oikein ymmärsin, niin myös saunaan pääsee elokuun jälkeenkin.

Lampaat vaelsivat nyt vapaina sulostuttamassa näkymiä. Toisaalta papanoita oli mahdotonta väistellä ja kengät oli saaritassuttelun jälkeen viisasta jättää laiturille. Nämä pässipojat eivät olleet kovin arkoja, vaan tulivat mielellään luo, jos syömiseltään ehtivät. Kanat ruopsuttelivat ja kukko kiekuili tällä kertaa aitauksessa.

Myöhemmin illalla muutama pieni Vaahteranmäen Eemeli keksi ajaa koko lauman "diskomökkiin" ja melkein pojat onnistuivatkin kepposessaan. Mökin ovella pässipojat pyöräyttivät kuitenkin vikkelillä sorkillaan täyskäännöksen ja karkasivat kallioille.

Kallioiden päällä sijaitsevalle tanssilattialle oli viety pöytiä, joiden äärellä osa ruokaili kauniissa maisemissa. Myös rannan nuotiopaikan ympärille kerääntyi grillaajia. Me olimme niin city-ihmisiä, että lämmitimme täyteyt lettumme veneen kaasuuunissa ja söimme ne saman tien kurniviin masuihimme omassa salongissa. Ehkä siitä ruokailusta voisi tehdä ensi kerralla juhlallisemman ohjelmanumeron.

Sataman ohjelma lupasi discoa alkuillasta alkaen tässä rannan mökissä - Redarhusetissa - johon oli varattu vakuuttavat äänentoistolaitteet. Disco loppui kuitenkin lyhyeen, sillä illan hämärtyessä alkoi mökistä kuulua haitarin ja trumpetin sävelmiä, joita täydensi satamavieraiden yhteislaulu. Hittivalssit ja sing along olivat ainakin meille ja naapureillemme pieni pettymys päivän lupaavan soundcheckin jälkeen. Tämä yllätysohjelma taisi olla veneilijöiden itsensä järjestämä ja jatkui myöhään yöhön, joten jäimme Kaminamiin viettämään iltaa. Se oli hyvä ratkaisu senkin vuoksi, että olin vielä aika nuhainen, yskäinen ja väsynyt viime viikonlopun flunssan jäljiltä.

Illan mittaan satamassa tehtiin pieniä ihmeitä paikkojen keksimiseksi saapuville veneille. Kaikkiaan Brännskärissä yöpyi 42 venettä muinaistulien yönä. Päälaituri veti 30 venettä, kun pari venettä oli kiinnitetty kylkeen tai muuten kikkaillen.

Venevajan laiturissa oli viisi purjevenettä poijuissa. Näiden paikkojen syvyydestä minulla ei ole tietoa (vesi oli n. +10 cm).

Redarhusetin pikkulaituriin mahdutettiin vielä kuusi venettä ankkuripaikoille ja seitsemäs kakkosriviin. Kuulopuheiden mukaan tässä on 2,5 m syvää ja suurimmat siinä yöpyneet veneet olivat 40-jalkaisia. Laituri oli hyvin suojassa itätuulen aallokolta ja sinne vedettiin myös sähköt.

Surullista, ettei viimeisille tulijoille löytynyt enää mieluista paikkaa.

Auringon laskettua lyhdyt syttyivät veneisiin leppoisan musiikin soidessa Redarhusetissa. Olin ajatellut ripustaa "muinaisledit" eli värikkäät paperilyhdyt taas Kaminamin salonkiin, mutta ne olivatkin unohtuneet kotiin. Onneksi oli pari kynttilälyhtyä kuitenkin.

Rantakallioille sytytettiin puoli kymmeneltä komea kokko ja sitä seurasi ilotulitusrakettien räiske. Illalla oli jo sen verran viileää, että en ollut ainoa, joka turvautui kevytuntsikkaan. Olin laittanut vähän kuplajuomaa kylmään, mutta sinne se myös jäi. Tällaisena iltana maistui ennemmin Cuarenta y Tres:llä terästetty kuuma kaakao.

Satama hiljeni joskus puolenyön jälkeen. Nousin muutaman kerran yön aikana katsomaan ikkunoista, miten laiturin vastapuolen ja päädyn veneet pärjäävät. Niiden keulat nyökkivät aika hurjasti ja osa keinui myös sivusuunnassa itätuulen puhaltamassa aallokossa. Meillä laiturin länsireunalla oli rauhallista, mutta muistan viime syksystä mitä oli keikkua tässä satamassa väärällä puolella laituria kun tuuli kääntyi kesken yön ennustettua nopeammin itään. Ei siinä silloin juuri nukuttu. Tuuli jatkui vielä aamullakin ja ihmiset lähtivät hitaasti liikkeelle. Kaiken kaikkiaan oli oikein mukava muinaistulien yö ja oli ihanaa päästä taas merelle ja saaristoon kahden viikon tauon jälkeen.

1. Ihana tunnelma teillä on ollut! Ja voi miten mukavaa oli katsella kuvia tutuista maisemista. Brännskär on ihana paikka. Minulle tulee siitä mieleen aina mummola =D

1. Totta, Brännskäristä tulee mieleen maaseudun mummola. Se oli kyllä oikein hyvä valinta muinaistulien yöksi. Olimme siellä viime vuonna muinaistulien jälkeisenä päivänä ja huomasimme silloin ilmoituksista, että siellä järjestetään vähän ohjelmaakin.

2. Siellä oltiin samalla suojan puolella kuin tekin. Olimme ensimmäistä kertaa saaressa. Sää oli kiva. Päivällä ilma todellakin salli jopa sortseissa oleilun.

1. Kannatti tulla ajoissa sinne suojan puolelle laituria. Harmottelin yöllä itäpuolella yöpyneiden pompiskelua siinä aallokossa... Toivottavasti saivat edes vähän nukuttua. Olipa kiva että tuli näin lämpimät ja poutaiset säät tällaiselle ulkoilmapuuhastelupaivälle. Muinaistulien yö on meökein kuin toinen juhannusjuhla purjehduskauden loppupuolella.

3. Tulipa haikea mieli noita kuvia katsellessa. Hieno tunnelma teillä.
    Heinäkuussa pääsimme nauttimaan vähän toisenlaisesta - helteisestä Brännskäristä. Lisäksi se oli ainoita paikkoja jossa vesi oli tänä kesänä uimakelpoista. Siis seuraavaa kesää odotellen!

1. Brännskär on helmi, mutta emme ole koskaan käyneet siellä heinäkuun sesonkiaikaan Toivottavasti sen vedet pysyvät kirkkaina jatkossakin. Luulisin että siinä vesi vaihtuu paremmin kuin syvällä lahdenpohjukoissa sijaitsevissa satamissa.

4. Voin sanoa, että melkoista röykystä oli koko yö siellä tuulessa, mutta jos jotain positiivista hakemalla hakee niin tällä kertaa ei jääkaapin aiheuttama meteli haitannut nukkumista....

1. Pia kiva kun kävitte moikkaamassa :)
      Voi kurja teidän yötänne. Olisitte vaan rohkeasti huudelleet meille, että kiinitytte meidän perään. Siitä olisi sitten vaan joutunut lähtemään ajoissa sunnuntaina, jotta meidän motitettu kylkinaapurimme pääsi kotimatkalleen. Sen takia mekin lähdimme melko aikaisin liikkeelle. Niin totta muuten, asioista löytyy melkein aina jokin positiivinen puoli!