Iltatreenit oli sovittu tiistaille ja silloin myös mentiin, vaikka keskituuli oli yli 8 m/s ja
puuskissa pölähti 12 m/s saderintaman edellä. Laitoimme laivaväylän
poijujen väliin tutun karusellin pyörimään, tosiaan parin kuukauden tauon jälkeen. Olen yleensä kuvannut 606:ssa kännykkäkameralla, mutta tällä kertaa se jätettiin autoon, kun molemmat kädet tarvittiin purjehtimiseen.
Syksyn ekasta iltatreenistä tuli intervalliharjoittelua:
tuuli vaihtui noin 10 sekunnin jaksoissa ja yleensä mies ehti trimmata purjeita
ennen kuin minä reagoin ohjaamalla. Alkuun tuntui yhtä jännältä kuin
hammaslääkärissä: varvistin jopa kantapäät irti veneen pohjasta ja jännitin ylävartalon
linkkuun. Muutaman karusellikierroksen jälkeen kuitenkin totesin, että kyllä
tämä tässä jotenkin sujuu. Opin luottamaan paremmin siihen, että näen veden
pinnasta lähestyvän puuskan. Manööverit käännöksissä alkoivat sujua paremmin,
joskus ihan hyvinkin. Mieli rentoutui parhaimmillaan lähes meditatiiviseen
tilaan tuijottamaan virtauslankoja. Kasvoille satoi makeaa vettä ja tyrskysi
suolaista, mutta emmehän me ole sokerista.
Ruotsinlaiva lipui oikeutetusti pitkin
väyläänsä ja meitä kohti. Väistimme reunapoijujen ulkopuolelle ja karusellimme rytmi meni
pahasti sekaisin. Jotta pääsimme nopeasti takaisin radalle, kurvasimme heti ruotsinlaivan
perästä väylän toiselle puolelle. Meri oli sen vanavedessä aalloton, mutta sileässä
pinnassa näkyi kauniita pyörteitä. Sitten se alkoi... kuin olisi istunut pulkassa
liukkaalla jäällä. Vene ei
totellut ohjausta, vaan lähti mukaan pyörteisiin milloin mihinkin suuntaan. Mies
vielä nauroi: ”Oleksä vähän huppelissa? Tonne me ollaan menossa. Mihin sä nyt
ohjaat?” Kihersin kippurassa veneen pohjalla, mikä vei viimeisenkin toivon
oikeaan suuntaan kulkemisesta. Onneksi laiva oli vienyt hetkeksi myös tuulen,
joten pääsimme aikanaan väylän yli ja jatkoimme karusellia vastapäivään ja
sitten taas myötäpäivään.
Päivän teoriapläjäys koski tänään sitä, milloin on jätettävä
kääntömerkin millekin puolelle riittävästi varaa ja milloin taas voi
halutessaan kurvata hallitusti ja turvallisesti ihan läheltäkin merkkiä. Sorron
lisäksi tilaa vaatii voimakas tai puuskainen tuuli ja siihen liittyen
mahdollinen pidon katoaminen peräsimestä ym. Veneen ohjaaminen oli tällä kertaa
sen verran haastavaa, että kun aero-hydro-dyaamis-fysikaalinen selitysprosessi
jatkui ja jatkui, totesin, että ”Piirretään tätä Muru sitten kotona paperille”.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti