sunnuntai 13. maaliskuuta 2016

Merten sankari


Kävin sunnuntaina virallisen Sankarikoulutuksen (kyllä, oikeasti!) ja sain siitä oikein tutkintotodistuksenkin. Pohdin samalla mitä kaikkea merellä olisi hyvä osata. Olen kieltämättä melko kurssi-orientoitunut: perehtymällä asioihin etukäteen ei tarvitse keksiä kaikkea itse ja opetella kantapään kautta kun tilanne on jo käsillä. Turvallisuusasioissa pelkän oman kokemuksen kautta oppimiseen luottaminen on vaarallistakin. Kaikkeen on hyvä varautua ja sen jälkeen toivoa että ne kurssit ja harjoitukset osoittautuvat "turhiksi".

Veneilijällä olisi hyvä olla veneen käsitteylyyn ja huoltamisen, navigoinnin sekä meriteiden sääntöjen hallinnan lisäksi myös hyvät kansalaistaidot. Jos merellä sattuu ja tapahtuu on osaava miehistö tietysti aina lähin apu. Esittelen tässä muutamia hyödyllisiä kursseja, joista osa on kansalaistaitoja ja osa juuri veneilijöiden turavallisuuteen keskittyviä.


1. Ensiapukurssit

Kävin uusimassa EA1-kurssin kolme vuotta sitten, eli sekin pätevyys on juuri vanhenemassa. Kirjoitin ensiapukurssin kokemuksistani tuolloin postauksen Osaavampi auttaja ja nyt sen luettuani totesin, että perusasiatkin voivat muuttua ja käytännön taidot ruostua. EA2-kurssi kannattaa opettajan mukaan käydä aikaisintaan vuosi EA1-kurssin jälkeen, sillä se alkaa EA1-kurssin pikakertauksella. SPR:n kurssitarjontaan ja oheismateriaalihin pääset tutustumaan tästä. SPR:n 16 tunnin EA1-kurssi kustantaa tällä hetkellä 97 €. Jotkut saavat EA-kurssien päivitykset työpaikaltaankin, mutta myös jotkut pursiseurat järjestävät niitä, jolloin painopiste on enemmän veneillessä tyypillisissä tilanteissa.



 2. Alkusammutuskoulutus

Lähi-Tapiola on aika reilu tarjotessaan tänä vuonna 100 000 suomalaiselle ilmaisen alkusammutuskoulutuksen, josta saa paloturvallisuus- ja alkusammutusosaamisen päälle vielä virallisen AS1-tutkinnon. AS1-kortti on voimassa viisi vuotta. Hanke on nimetty vetävästi "sankarikoulutukseksi" ja kursseja järjestetään ympäri Suomen. Kurssitarjonnan ja lisätietoa löydät täältä: Sankarikoulutus.

Kurssi on ilmainen myös niille, jotka eivät ole Lähi-Tapiolan asiakkaita. Tosin joudut ilmoittautuessasi antamaan yhteystietosi ja saat varmasti jossain vaiheessa yhteydenoton vakuutus-asioissa. Kurssin teoriaosuus suoritetaan verkko-opintoina. Minulla kului siihen reilut puoli tuntia. Sisältö oli hyvin tiivistetty ja opetusvideot havainnollistavia. Verkossa piti vastata muutamiin kysymyksiin ja käydä läpi kaikki verkkomateriaali, jotta sai lopuksi printattua opintosuoritusotteen. Se tarvitaan mukaan käytännön harjoitteluun.

Käytännön harjoittelu tapahtui Prisman parkkipaikalla. Siellä sain kokeilla palon alkusammutusta sammutuspeitteellä ja käsisammuttimella käytännönläheisten vinkkien kera. Voisi luulla, että homma on ihan helppoa, mutta harva teki täydellisen suorituksen. Palon sammuttaminen vaatii vähän rohkeuden keräämistä ja muutamia niksejä, joita ei halua alkaa tositilanteessa ihmettelemään. Omalta osaltani oli hyvä huomata, mitä tehtäviä hoidan leikatulla oikealla ja mitä taas terveellä vasemmalla kädelläni. Harjoituksen järjestäjä lainasi osallistujille paloturvalliset takit, mikä samalla vähän lämmitti kalsean sumuisessa kelissä. Käytännön harjoitus yhdessä teoriaosuuden kanssa oli monella tapaa hyödyllinen. Suosittelen sekä veneileville että kelle tahansa.



3. Hätämerkinantoharjoitukset

Näitä järjestävät pursiseurat yleensä kerran vuodessa talviaikaan. Tilaisuuksissa on mahdollisuus harjoitella mm. hätärakettien ja soihtujen käyttöä turvallisissa olosuhteissa ja hyvien neuvojen saattamana. Samalla pääsee eroon vanhenemassa olevista tai jo vanhentuneista raketeistaan. Haaveena hyvä kuva -blogin Katinka oli hiljattain tällaisessa harjoituksessa ja kirjoitti siitä erinomaisen informatiivisen postauksen: joka löytyy täältä: Hätämerkinantoharjoitus. Jos ei pääse mukaan harjoitukseen, niin vähintäänkin pitää käydä kauden alussa läpi omat raketit, soihdut ja savut: tarkistaa niiden kelpoisuudet ja kerrata miten juuri näitä omia malleja käytetään.


4. Veneilijän pelastautumiskurssi

Koko päivän mittaisella kurssilla tarjotaan paljon tietoa mm. pelastautumisvälineistä ja harjoitellaan pelastautumista altaassa eri olosuhteissa. Jopa kopteriin pelastautumista pääsee kokeilemaan. Itse en ole kurssia käynyt, mutta ystäväni Katinka on pätevöitynyt tälläkin alalla ja bloggasi kurssipäivästä loistavan tekstin vajaa vuosi sitten: Veneilijän pelastautumiskurssi Lohjan Meriturvassa. Kannattaa lukea Katinkan kokemuksista - ne avasivat ainakin omia silmiäni. Pelastautumiskursseille voi päästä osallistumaan esimerkiksi pursiseuransa ryhmässä tai yksinkin suoraan Lohjan Meriturvan kautta. Kurssin hinta on noin 160 €, sisältäen ruuat.

Jos olen ihan rehellinen, niin en ole varma uskaltaisinko mennä tällaiselle kurssille, vaikka pitäisi, olisi varmasti hyödyllinen ja kaikkea. Tuohon liittyy vielä muutama henkilökohtainen issue, joka olisi käsiteltävä alta pois ennen osallistumista. Hatunnosto Katinkalle ja muille rohkeille veneilijöille!



5. Rannikkolaivurin radiotutkinto

Pidän "meri VHF-kurssiakin" turvallisuusasiana, koska huvikommunikointi kulkee nykyään lähinnä kännykoillä ja netin kautta. Suoritin itse rannikkolaivurin radiotutkinnon (SRC) jo neljä vuotta sitten, siis ennen veneemme valmistumista. Postaus tuosta kurssita on luettavissa täältä: Rannikkolaivurin tutkinto ja VHF-DSC -vempeleet.

Rannikkolaivurin radiotutkinnon kurssimateriaalin voi hankkia Viestintäviraston sivuilta, opetella asiat itsekseen ja käydä vain tenttimässä tutkinnon. Suosittelen kuitenkin kurssia, koska sieltä sai kurssimateriaalia laajempaa tietoa meriturvallisuudesta ja erilaisista VHF-laitteista sekä pääsi harjoittelemaan käytännössä. Tutkintomaksu on tällä hetkellä 45,40 €, todistusmaksu 43,75 € ja 12 tunnin kurssi kustansi vuosia sitten 30 € sisältäen materiaalit. Ilman tutkintoa ei VHF-laitteeseen saisi edes koskea, vaikka sellainen veneessä olisi. Tutkinto on kerran suoritettua ikuinen. Eli jollakin miehistön jäsenellä tämä tutkinto tulisi olla. VHF ja etenkin DSC toimii sellaisillakin alueilla, joilla kännykkä välttämättä ei ja DSC:n kautta voi jopa lähettää automaattisesti omat koordinaattinsa Meripelastukseen. Meillä VHF-DSC -laitteeseen on integroitu myös vastaanottava AIS, joka ilmoittaa laivojen sijainnin.



Kuulumisista sen verran, että revähtänyt pohkeeni alkaa olla kunnossa, joskaan ei vieläkään ihan entisensä. Tanssit kuitenkin jatkuvat taas ja olen saanut jo aika hyvin kirittyä sairausloma-aikaani. Sisäsaaristo on tääällä edelleen jäässä, vaikka ensimmäinen Merikarhujen saaritukikohta avattiin juuri viikonloppuna. Kaminami on nauttinut viikonloput mieheni hellästä hoivasta ja huomiosta. Vaikuttaa siltä, että oleelliset huollot on jo tehty, mutta nyt mies keksii keskimällä jotain mukavaa pientä venehommaa sietääkseen paremmin vesillelaskun odottelua. 


Valoisia kevätpäiviä!


8 kommenttia:

  1. Olet selvästikin tulossa kuntoon sopivasti ennen vesille laskua - hieno juttu :).

    Ai että olet kyllä esimerkillinen veneilijä ja huippuhyvin tietotaidoiltasi varustautunut. Minä olen enemmän itseoppimistyyppiä, mutta myönnän kyllä, että kursseilla aivan taatusti moni asia tulee konkreettisemmin esiin, harjoittelun kanssa paremman muistijäljen jättäen. Ja kaikki oppi on paikallaan - ei vain vaaratilanteita varten - vaan se tuo varmuutta ja ymmärrystä moneen käänteeseen, ettei niitä vaaratilanteita pääse ehkä siten myöskään syntymään!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä osaa taas olla kiitollinen toimivista jaloista! Onneksi pohje tuli tosiaan kuntoon ennen purjehduskauden alkua, muuten olisi taas vähän haastavaa liikkua veneessä turvallisesti. Toisekseen ehdin vielä mukaan pariin tanssishowhun ja tilauskeikalle ennen tanssin kesätaukoa.

      Kiitti Pilvi, mutta Katinka se vasta todellinen kurssisankari on, kun kokeili pelkokertoimiaan veneilijän pelastautumiskurssilla... iiik!

      Poista
  2. Tuo alkusammutusjuttu pitäisi kyllä käydä ottamassa haltuun... Olisi tosi hyödyllistä niin veneessä kuin täällä saaressakin!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihan varmasti ja suosittelen! Eikä se vie edes kauheasti aikaa.

      Poista
  3. Wau! Olet kyllä melkoinen kurssisankari ja esimerkillisen vastuullinen veneilijä :)
    Meillä molemmilla vaan EA:t ja miehellä lisäksi tuo meri VHF-kurssi suoritettuina. Minulla ensiaputaidot pitää tietenkin olla hallussa jo ammatin puolesta, mutta kyllä nuo alkusammutushommatkin olisi syytä osata.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. EA-kurssi on kyllä tärkeimpien joukossa. Olisi kamalaa, jos ei osaisi millään tavalla auttaa läheistään, tai ketä vaan, hätätilanteessa.

      Poista
  4. Esimerkillistä ja hyvä vinkkejä meille muillekin, kiitos. Alkusammutuskoulutus on sentään tullut käytyä työpaikan järjestämänä ja jonkinlainen EA-kurssikin joskus oli.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Toi on kyllä hienoa, jos pääsee kursseille työpaikan kautta :)

      Poista