torstai 22. lokakuuta 2015

Lokakuuta Brännskärissä: luonto tulee luokse

Viime viikonloppuna Brännskär oli juuri sopiva paikka mennä: tuuli ei osunut sen laituriin ja matalalla oleva vesi ei näin syvässä satamassa haittaa. Kun saavuimme viiden aikaan, paistoi ilta-aurinko vielä lämpimästi.

Kahvila oli tietysti jo sulkenut, mutta satamaan voi kirjautua ja maksaa laiturilla olevaan puulaatikkoon.

Vau - Brännskärin mäelle on rakenteilla uusi suuri kahvila ja maisema pysyy silti tutun idyllisenä.

Kallioiden päällä sijaitsevalla näköalaterassilla oli vielä kalusteet. Ruoka jäähtyy jo ulkona saman tien, mutta kyllä täällä voisi termosmukista kaffetella ja antaa silmän levätä maisemissa.

Pusikoissa rapisi ja arvasin heti ketä on tulossa. Mies ottaa aina jalat alleen, kun mikä tahansa eläin alkaa lähestyä. Eihän noilla karvaturreilla ole edes sarvia, mutta kuulemma ne voivat silti puskea, purra ja vaikka mitä...

Kaminami oli lauantaina ainoa yöpyjä Brännskärissä. Isäntäväkeä emme hätyytelleet, koska emme tällä kertaa tarvinneet mitään. Syyspurjehduksille tulee muutenkin varauduttua aina täysin omavaraiseksi: vain syvä kiinnityspaikka ja kauniit maisemat tarvitaan.

Brännskärissä näkee sekä upeat auringonlaskut, että -nousut. Aurinko muuten laski lauanataina jo kello 18.16. Sen jälkeen taivaalla hehkui vaaleanpunaista hattaraa - aaah!

Illan pimettyä ihailimme veneen kannella kirkasta tähtitaivasta, josta erottui näin kaupungin valosaasteeen kantamattomissa myös ihan pikkuruisia vauva-tähtiä. Hyttysetkään eivät enää kiusanneet. Lämppäri puhisi pienellä teholla koko illan ja jatkoi taas aamulla. Siinä välissä oli oikein mukava yö. Tosin väsähdimme taas ajoissa illalla ja sinnittelimme joten kuten hereillä varttia vaille kymmeneen. Niinhän siinä sitten kävi, että kun kävimme ajoissa nukkumaan heräsin jo kahdelta aamuyöstä, jonka jälkeen uni oli pientä torkahtelua. Yöllä oli aivan hiljaista, paitsi että käytin korvatulppia koska kalat polskivat jatkuvasti.

Sunnuntaiaamuna vesi oli täynnä kuplia laiturin ympärillä, kun kalat olivat sitä koko yön vispanneet. Mies heräsi seitsemältä kukon kiekunaan. Se on maailman paras herätyskello, jota ei voi huijata. Katseemme kääntyivät itään auringonnousuun. Taivas oli pilvinen, mutta ehdimme nähdä hetken aikaa auringon ja sen kultaamat maisemat. Veneen kansi oli yön jäljiltä nyt sula, joskin läpimärkä.

Oli aivan tyyntä, joten nautiskelimme aamusta rauhassa radiota kuunnelleen, lueskellen ja aamiaista herkutellen. Aamiaisen jälkiruuaksi söimme suklaata kahvin ja kaakaon kanssa. Sunnuntai merellä on syy pieneen juhlaan.

Kun laittelimme Kaminamusta lähtökuntoon, bongasi mies lännen suunnasta hylkeen. Se sukelteli aina vaan lähemmäs, ihan naapuripoijujen taakse, ja jatkoi siitä matkaansa sataman ohi itään. Mies osaa jotenkin katsoa merenpinnan väreestä, missä kohtaa hylje piileskelee. Hyviä kuvia en saanut tälläkään kertaa vastavaloon, mutta oli se söpö livenä.

Hyvää viikonloppua!

1. Mielettömät kuvat ja ihana saariston tyhjyys!! Tähän juttuun on aivan pakko kommentoida kertomalla eräs omakohtainen asia. Vaikka emme kovin määrätietoisesti etsineet saaritilaa, mikä meillä nyt on, muistan, että juuri tässä paikassa olemme käyneet keskustelua aikoinaan siitä, että vanhan tilan saaminen ja ylläpitäminen olisi ihan mahtavaa ja voisi olla meidän juttu. Sitten ajatus hautautui vuosikausiksi, mutta kun tilan hankimme, muistin jälleen sen innostuneen keskustelumme, johon idyllinen Brännskär rakennuskantoineen meidät ajoi :). Jotenkin tästä paikasta tuli jälkikäteen sellainen, että se on ollut omassa elämässä yksittäinen kiinnekohta ja tapahtumapaikka aika isolle asialle elämässä, vaikkei asiaa silloin siellä käydessä ja fiilistellessä vielä tiennyt :). Nyt nämä erityiset kuvasi kirvoittivat taas sen muistista. Kiitos!

1. Kiitos Pilvi ja olipa ihanaa kuulla tapahtumista, jotka johtivat Villa Idurin hankintaan! Niistä olisi kiva kuulla lisääkin - ehkä omana postauksenaan joskus?

2. Aivan ihania syyskuvia!

3. Upea syystunnelma teillä. Paljonko saatte lämpöä kajuuttaan tuolla Webastollanne?

1. Kun ulkona on +10, niin tunnin päästä puolella teholla puhallettaessa katossa 25 astetta ja lattialla ehkä reilut 15. Meillä on vain yksi putki suoraan pöntöstä perälaipion läpi pitkin istumalaatilon pohjaa. Putki päättyy takahytin oviaukkoon, josta puhallus keulaan päin. Meillä on se pienen malli ja senkin teho tuntuu riittävän vallan mainiosti avoimessa veneessä. Pääosin sammutamme vehkeen yöksi, kun pienelläkin teholla tahtoo lämpö nousta helposti turhan korkeaksi ja kylmemmässä nukkuu mukavammin.

4. Hienosti olet onnistunut taltioimaan syksyn ainutlaatuiset fiilikset näihin upeisiin saaristokuviisi! Ihana rauha, ihana hiljaisuus. Brännskär vaikuttaa tutustumisen arvoiselta paikalta :)

1. Kiitos Ansku :) Brännskäriä voi tosiaan suositella!

5. Oi miten ihanaa oli päästä kanssasi vielä yhteen lempipaikoistani. Brännskär on todella ihana paikka. Ja bonuksena vielä hylje! Teillä oli täydellinen viikonloppu =).

1. Oli kyllä ihanaa päästä vielä Brännskäriin ja meillä oli vielä sen lisäksi aivan ihanat purjehduksetkin molempina päivinä :)

6. Tämän hienompaa syyssaariston tunnelmaa saa hakea! Kiitos kaikista kuvista, kyynel tuli silmäkulmaan kauneudesta. Kiva nähdä, miten uusi kahvila nousee saareen. Olen miettinyt, että voisit tehdä kirjan näistä kokemuksistanne. :)

1. Ihana kuulla Hanna, että tästä postauksesta oli noin paljon iloa sulle! :) Oi kiitos: tuo ehdotus kirjan kirjoittamisesta on huima kohteliaisuus ja ihan punastun... mutta taitaa jäädä näiden meidän retkien dokumentointi jatkossakin tällaiseksi rennoksi bloggailuksi.