keskiviikko 7. lokakuuta 2015

October Race 2015 - ensimmäinen päivä harjoitellen


Kaminami osallistui viime viikonloppuna 3.-4.10. ensimmäistä kertaa Gullkrona Kryssarklubbenin (GK) järjestämään kauden päätöskisaan: October Raceen. Tässä LYS-tasoituskisassa purjehditaan sekä lauantaina että sunnuntaina lyhyehkö rata Saaristomerellä. Airiston vierasvenesatama toimii kisasatamana. Yhteensä 18 venekuntaa oli kisaamassa, joista Kaminami mukaan lukien 11 nopeampien veneiden LYS1-luokassa. Kaminamin LYS-tasoitusluku oli kisan korkein yhdessä Dufour 44 performance Jolien kanssa. Tavoitteenamme oli tässäkin kisassa olla ensimmäisenä maalissa ja pitää hauskaa.


Miehistö

Kuuden hengen miehistössämme olivat mukana: Kippari, Merenneito, Pete F, Mikki N, Mikko R ja Jari S. Emme olleet treenanneet ja itse asiassa Mikko oli nyt ensimmäistä kertaa purjehtimassa Kaminamia. Mikki ja Jari ovat olleet kerran aiemmin Namusta kokeilemassa ja Pete on vakiopinnamiehemme kisoissa. Pari miehistön jäsentä oli aika pahassa flunssassa, mutta kisasi yhtään valittamatta buranan, kahvin ja yskänlääketablettien voimalla. Hatun nosto sille, että kun on luvattu tulla kisoihin, niin sinne myös tullaan vaikka kuumeinen pää kainalossa köhien.



Sää
Alkuviikosta jännäsimme millä aikataululla Valio-myrsky iskee lounaisrannikolle, mutta lopulta se ainoastaan aikaisti Kaminamin siirtopäivän torstaiksi. Perjantaina täällä tuuli kovaa, mutta lauantaiksi saimme aurinkoisen ja lämpimän syyspäivän. Tuuli puhalsi noin 5-6 m/s, aluksi luoteesta ja kääntyen kisan aikana länteen. Parhaat puuskat olivat siinä 7-8 m/s paikkeilla. Kaiken kaikkiaan lauantain tuuli oli kenkkua purjehdittavaa: se vaihteli nopeasti sekä suunnaltaan että voimakkuudeltaan.


Lauantain rata
Päivän rata ilmoitettiin hetkeä ennen starttia. Valittu 4-rata oli 22,9 M pitkä ja se kierrettiin vastapäivään alla olevan kartan mukaisesti.



Startti ja ensimmäinen legi Grangrundetille onnistuneesti

Starttialueella oli tiivis tunnelma ja ajoittain aika ahdasta ennen lähtölaukausta. Muistan kiljahtaneeni kahdesti väistötilanteissa - niihin täytyy taas siedättyä. Ennen starttia Kaminamissa kävi kauhea pulina, kun kaikki viisi kilpapurjehtijaa huusivat kilvan ehdotuksia startin taktiikaksi. Lähtöpaukun pamahdettua rykäisimme luovimaan styyran halssia pohjoiseen. Starttimme onnistui ihan ok: meillä oli hyvin tilaa ja hyvää vauhtia, emmekä ainakaan varastaneet lähdössä. Etenimme ensimmäiselle kääntömerkille, Grangrundetin länsipoijulle, kova kisakamu X-40 Exquisite (LYS 1,34) rinnallamme tuulen alapuolella, mutta merkillä olimme selkeästi ensimmäisenä.

Ennen starttia lämmittelemässä lähimpänä Kracer 36 Hurrewind (LYS 1,31)



2. legi Grangrundetilta Orhisaarelle - edelleen kärkipaikalla

Olimme toivoneet, että pääsisimme ajamaan tämän legin code zerolla, mutta tuuli oli kääntynyt lännemmäksi, mikä tarkoitti purjevelinnassa kevyen tuulen kisafokkaa. Etenimme sillä yhtä kylkeä kohti Orhisaarta. Aina tuulen hiljentyessä Exquisite tavoitti meitä ja tuulen voimistuessa etumatkamme siihen pysyi samana. Kaiken kaikkiaan Exquisite saavutti meitä jonkin verran tällä legillä. Tuulen voimistuessa light kisafokkamme ei enää toiminut niin hyvin, sillä se on suunniteltu alle 5 m/s tuuliin. Meillä ei siis vieläkään ole riittävästi erilaisia purjeita. Kisafokan skuutit oli tehty vanhoista barduunaköysistä ja ne päättivät hajota kesken kisan niin, ettei kannen skuuttilukkoja voitu  hyödyntää. Tämä olikin ainoa hajonnut/hävinnyt asia tässä kisassa, joten vähällä pääsimme tällä kertaa. Kauempana näytti olevan enemmänkin tuulta, joten pumppasimme tällä legillä vesipainotankin käyttöön.


3. legi Orhisaarelta Östra Långgrundetille luovien - säätöä, taktinen ero ja tappiota

Luoviosuutemme ei alkanut hyvin. Uutta kisafokkaa ei oltu vielä päästy kunnolla kokeilemaan, joten puolet tästä legistä meni sen säätöjen hakemiseen. Kun ensimmäistä vendaa valmisteltiin huusin Kipparille hengauslaidaltani: "Vesi! Vesi! Vesi! Muista vesi!". Huutoni meni kuuroille korville ja niinpä muutama sata kiloa vesipainotankin vettä jäi sitten vendassa väärälle puolelle. Tällä legillä syntyi toinenkin tilanne, jossa huutelin laidalta neljään otteeseen tärkeää kiireellistä asiaa, eikä kukaan reagoinnut. Sain miehistöltä kaksi ohjetta kommunikoinnin parantamiseksi: 1) huuda vielä kovempaa ja 2) liitä eteen kirosana tehosteeksi. Jatkossa sanonta:"Kiroilee kuin merimies" kalpenee merkityksellään uudelle sanonnalle: "Huutaa ja kiroilee kuin Merenneito".



Exquisite valitsi alusta alkaen  pohjoisemman reitin ja pääsi ennen Äggskärejä edelleemme. Harmittihan se, vaikka tiedän ettei luoviminen ole Kaminamin vahvuuksia. Uskoimme että Exquisite oli tässä kohtaa aavistuksen meitä nopeampikin, mutta suurin ero tuli todennäköisesti sen paremmasta taktiikasta. Sen jälkeen Kaminamissa käytiin tiukkaa keskustelua taktiikasta ja päätettiin lopulta demokraattisesti valita Exquisiten taktiikasta poikkeva reitti. Kiersimme hännillämme tulevan Int 8 mR Iroquoisin (LYS 1,27) kanssa merimetsojen maisemoimat "kummitussaaret", eli Äggskärit eteläpuolelta, kun taas Exquisite kiersi ne pohjoispuolelta, missä saattoi sittenkin tuulla paremmin. Myös Iroquois pääsi luovilla ohitsemme komeasti kippaillen.

X-40 Exquisite 

Östra Långgrundetin kääntömerkin kiersi ensin Exquisite, sitten Iroquois ja Kaminami vasta kolmantena.

Int 8 mR Iroquois 


4. legi Östra Långgrundetilta Haverön itäpoijulle myötätuuleen - asemamme vahvistuu jälleen

Kääntömerkin jälkeen nostimme ison genaakkerimme "Lumikin" ja koitimme saada vauhtia pyörivässä ja hiljaisessa, mutta puuskaisen vaihtelevassa tuulessa.



Jouduimme leikkailemaan siksakkia ja suunnissakin oli vähän hakemista näissä kenkuissa tuulissa. Jiipit sujuivat kuitenkin mallikkaasti, kun miehistöä oli riittävästi, eikä kevyellä tuulella tarvinnut käyttää barduunojakaan.



Exquisite liiteli jo kaukana edellämme spinnullaan. Vaikka tämä legi ei sujunut meiltä kokonaisuutena kovin hyvin, niin pääsimme sentään Iroquosin ohi kakkospaikalle. Muu fleetti eteni kaukana takanamme iloisen värisillä spinnuillaan.

X-40 Exquisite

Int 8 mR Iroquois

5. legi Haverön itäpoijulta Lillmälön edustalle - pidämme asemamme

Haverön itäpoijun ohitimme toisena Exquisiten jälkeen. Oli selvää, ettei tavoitteemme olla ensimmäisenä maalissa tänään toteudu. Lyhyt legi Lillmälön rannassa olevalle pienelle kisapoijulle seilattiin vielä genaakkerilla, mutta kääntömerkillä meillä olikin jännä paikka. Otimme ison genaakkerimme ensimmäistä kertaa alas ilman sukkaa. Fokka nostettiin valmiiksi ylös. Kippari kiskoi genaakkerin "napanuorasta" (apunaru) sisään ja samalla voitiin päästää sekä etukulma että skuutti vapaaksi. Minä olin sisällä vetämässä purjetta alas keulaluukusta. Koko purjeenvaihto sujui oikein mallikkaasti.



6. legi maalilinjalle 

Minimatka Lillmälön poijulta maalinjalle luovittiin yhtä kylkeä fokalla. Olimme maalissa lähes 5 minuuttia Exquisiten jälkeen ajalla 3:35:34. Line honoursit menivät tänään ansaitusti Exquisitelle (purjehdusaika 3:30:51), joka sijoittui tasoituksen jälkeen toiseksi. Voiton vei kolmantena maaliin tullut Iroquois (3:37:36). Kolmannelle sijalle purjehti X-332 dat wor et (LYS 1,24) (3:50:23) ja Kaminami sijoittui LYS-korjatussa ajassa sijalle 8.


Mietteitä

Hävisimme LYS-korjatussa ajassa päivän voittajalle tänään 8 %, mikä on aika paljon, mutta onneksi sunnuntai tarjosi uuden mahdollisuuden. Tämä ei ollut Kaminamin päivä. Sää oli hieno, mutta tuuli haastavaa purjehdittavaa miehistöllä, joka ei ollut yhdessä treenannut sekä uudella fokalla, jonka säädöt saatiin kohdilleen vasta kisan aikana. Rata on vielä oma juttunsa - Kaminamin suorituskykyprofiili on epätasainen ja lauantaina se ei päässyt juuri näyttämään vahvuuksiaan. Mutta hyvä kokemus tämä oli silti.




Sunnuntain kisaraporttia on tulossa seuraavaan postaukseen...

X-40 Exquisiten kisarapotin voi lukea täältä
Lauantain kisakuvia löytyy GK:n Flickr -tililtä


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti