perjantai 18. joulukuuta 2015

Kokemuksia North Sailsin 3Di-purjeista


Lukijan toiveesta lupasimme kertoa kokemuksistamme Kaminamin isopurjeesta ja fokasta, jotka ovat North Sailsin 3Di-tyyppiä. Ne ovat olleet käytössämme kaksi ja puoli kautta sekä cruising- että kilpapurjehduksessa. Tämä on ensimmäinen kerta, kun Kippari kynäilee ihan suoraan blogitekstiä, joten tässä tulee tietoa ja kokemuksia suoraan asiantuntijalta. 

Kihti TwoStar kisassa 2015 (kuva: L. Kronberg)

Iso ja fokka ovat komposiittirakenteisia eli pelkkää kuitua ja sidosaineena toimivaa liimaa. Perinteinen laminaattikangas koostuu aina kolmesta osasta, jotka ovat: kuitu, filmi ja liima. Komposiitin etuna on se, että laminaatin heikoimmasta lenkistä, eli filmistä on päästy eroon ja se on korvattu lujemmilla kuiduilla. Laminaattikankaissa rakenteen hajoaminen alkaa lähes aina filmin pettämisestä. Filmi on heikoin lenkki matkapurjelaminaateissakin, vaikka se pystytään suojaamaan molemmin puolin kangaskerroksella.


3Di purje koostuu useista kerroksista yhdensuuntaista (UD) kuitua. Kuitukerrokset on hyvin ohuita ja kevyitä. Kuvassa otos isopurjeen topista jossa näkyy pari eri kerrosta ja niiden UD-nauhoja. Nauhojen suuntaus, pituus ja lukumäärä on täysin vapaasti valittavissa missä tahansa kohdassa purjetta. Näin komposiitin lujuutta voidaan säädellä huomattavasti tarkemmin kuin kankaasta leikatussa purjeessa tai membrane laminaateissa. Kuitunauhojen valmistuksessa liima lisätään valmiiksi kuten prepreg materiaaleissa. Näin kuitu/liima suhde saadaan optimaaliseksi, eikä tuloksena saadussa komposiitissa ole mitään ylimääräistä. 42 neliön isopurjeemme koostuu yhteensä hieman yli 3600 erillisestä nauhasta joiden yhteenlaskettu kokonaispituus on reilut 3800 metriä.




Kaksi ja puoli kautta ei paljon kerro purjeiden kestävyydestä. Purjehdusmaileja on takana vasta noin 4000 ja siitä arvioidulla keskinopeudella laskien käyttötunteja hieman alle 700. Meillä materiaalina on aramidin ja dyneeman sekoitus, eli vastaava kombinaatio, jota on käytetty paljon pallonympäri kisaajien purjeissa niin Volvo VO65:ssa kuin Imoca 60:ssa. Vendee Globe kisan ennätys on nyt hieman alle 80 päivää, eli noin 1900 tuntia yhtä menoa purjeita vaihtamatta. Nuo kisapurjeetkaan eivät yhden pallonkierron jälkeen ole ihan loppu, joten meidän käytöllä tavoitteena on mennä näillä purjeilla vielä seuraavat 8000 mailia.

Kihti Two Star kisassa 2015 (kuva: L. Kronberg)

3Di komposiitti on arempi kovalle hankaukselle verrattuna kudottuun kankaaseen tai kangaspintaiseen matkapurjelaminaattiin. Meillä on kulutuskestävyyttä lisäämässä polyesteripinnoite. Pinnoite ei ole kudottua, joten kova hankaus rikkoo rakennetta suojakerroksesta huolimatta. Kerran reivatessa purje jäi aika pahasti ruttuun reiviköyden ja puomin väliin, jolloin pintakerrosta rikkoontui pieneltä alalta. Pala teippiä päälle riitti huolloksi. Toinen huoltokohde on ollut lattataskujen paikkaus. Läpilatat painavat lenssillä vantteja vasten, jolloin ohut komposiittiin integroitu suojaamaton lattatasku kuluu puhki helposti. Nyt kun kuluvat kohdat on suojattu, ei niille tarvitse oikeastaan tehdä mitään. Rakenteellisesti ei siis ole ollut mitään merkittävää kestävyysongelmaa.

26.4.2014


Emme ole yrittäneet erityisesti säästellä näitä purjeita, eli ne pakataan varsin kovakouraisesti: isopurje puomipussiin ja fokka omaan pussiinsa keulakannelle, jossa sitä säilytetään koko kauden. Toki pidämme huolta siitä, että snörpit ovat aina oikealla kireydellä, jotta liikit eivät lepata hetkeäkään ylimääräistä.

Purjeet pakattuina Houtskärin Näsbyssä 28.8.2015

Purjeiden muoto on varsinkin isopurjeen osalta erinomaisesti säilynyt. Fokassa käyttö näkyy hieman enemmän lähinnä kevyellä kelillä. Kaiken kaikkiaan tähän mennessä kokemus on positiivinen, joskin vertailukohtaa ei juuri ole, koska nämä ovat ensimmäiset matkapurjeet joita olen itse käyttänyt pidempään yhtäjaksoisesti. 

5.9.2015 matkalla Espskäristä Karhunmöljään.


Tässä talvikauden aikana on tulossa jatkossakin näitä muitakin kuin matkakertomus-postauksia. Toiveita saa esittää ja aiemmin olen luvannut kirjoittaa mm. purjehtijan polvien säästämisestä, sekä kertoa oman oppimiseni edistymisestä tämän kolmannen kauden aikana. 


 Ihanaa joulun odotusta kaikille! 
Älkää stressatko liikaa, sillä kokemuksella voin sanoa, 
että tarvittaessa se joulu tulee kyllä vähän vähemmällikin...

4 kommenttia:

  1. Ihan kuin hepreaa olisi lukenut, en ymmärtänyt ihan kaikkea (no ollaan rehellisiä, en juuri mitään =D). Mutta varmasti hyvä ja tarpeellista tietoa sisältävä heille ketkä ovat asiaan vihkiytyneet. Ihanaa joulun aika teille kaikille <3!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Musta tuntuu että purjehdukssa voi kadota jonnekin aero-hydrodynamiikan, purjeteknologian ja vene-elektroniikan mustaan aukkoon, jos ei pudä varansa ;)

      Ihanaa jouluviikkoa teillekin! <3

      Poista
  2. Kiitos loistavasta postauksesta! Tämä vastasikin hyvin kysymyksiin, jotka ovat pyörineet mielessäni. Purje(hdus)kuume senkun kasvaa. Hyvää alkanutta vuotta ja kesän odotusta!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitoksia samoin ja kiva kuulla, että postauksesta oli hyötyä :)

      Poista