perjantai 25. huhtikuuta 2014

Uutta Kaminamissa


Talven aikana mies on viimeistellyt Kaminamia sisältä ja ulkoa. Vene siis tuli viime kesänä Suomeen vähän keskeneräisenä, joten osa puuhista oli niitä peruja ja osa taas tarvetta hienosäätää asioita käyttökokemuksen myötä. Tässä ensin vähän veneen ulkopuolelle tehtyjä, purjehdusominaisuuksiin liittyviä, pieniä muutoksia. Palaan sisätilojen ja asuttavuuden kohennuksiin vähän myöhemmin.


Keulakannen varvaslistat
Keulakannelle on nikkaroitu ISAF:n avomerikilpapurjehdussääntöjen mukaiset varvaslistat, jotka jatkuvat keulakaiteelta mastolle saakka. Tämä lisää turvallisuutta kannella liikuttaessa. Materiaalina käytettiin keveitä alumiiipidikkeitä ja hiilikuitutankoa.



GoPro Hero3+ Silver Edition
Hihhihh... seikkailuvideokamera on treenaamisen kannalta melkein välttämätön varustehankinta tai ainakin hauska lelu. Asensimme GoPron nyt alustavasti ohjaustanko kiinnityssetillä peräkaiteen kulmaan, josta sen laajakulma kattaa koko veneen. Mies nikkaroi itse systeemin, jolla se saadaan nostettua mastoon. Hiilikuitukepin päässä kamera saadaan myös veneen ulkopuolelle, kirkkaissa vesissä jopa veden alle kuvaamaan esimerkiksi peräsinvirtauksia. (Kaikki tuota miestäni kiinnostaakin, itse kuvaisin mieluummin hylkeitä.)


Köysipussit istumalaatikkoon
Takakannen spagettihässäkkä alkaa laantumaan, kun istumalaatikkoon on saatu kaksi tilavaa köysipussia ja pari on vielä tulossa lisää.



Paikka navigointitabletille
Vedenpitävälle navigointitabletille on tehty purjekankaasta "takki", jonka takaosassa on tarranauhaa. Takakannelle on liimattu luukun molemmille puolille tarranauhaa, johon tabletin saa läiskästyä kiinni. Eiköhän nyt pysy läpyskä kyydissä ja vältytään samalla niiltä viime syksyisiltä "melkein astuin tabletin päälle" -tilanteilta.




Vesipainolastien säätömekanismi, versio 2.0
Vesipainolasteja säädeltiin viime kaudella molemmista takaikunnoista ulos vedetyillä naruilla, joita oli yhteensä neljä. Nyt ikkunoita ei enää tarvitse pitää auki, vaan säätönarut tulevat omasta kolostaan istumalaatikkoon ja hommaa on yksinkertaistettu: punaisesta molemmat venttiilit sulkeutuvat ja valkoisesta molemmat aukeavat. Samanlaiset pampulat löytyvät kummaltakin puolelta istumalaatikkoa. Sisällä säätönarut kulkevat nyt pystyvien rengassysteemien kautta venttiileille.





Paranneltu puomisuoja
Töpötoppisen isopurjeemme yläosassa on yksi latta vinottain, jonka vuoksi purjeen toppi ei laskeudu puomille saakka paketoitavaksi. Viime kaudella meillä oli väliaikaisesti irtopala kangasta suojaamassa töpöä, mutta se oli vähän herkkä lepattamaan irti kovemmissa tuulissa. Nyt puomisuoja on päivitetty töpötopille sopivaksi. Tämä on näitä pikkujuttuja, joita ei vaan ehtinyt viime kaudella hoitamaan...



Code Zero genoa rullalaitteella
Uusin keulapurjeemme on 72m2 aramidi-materiaalista valmistettu North Sailsin genoa avotuulille. Rullalaitteensa ansiosta se voidaan ottaa käyttöön ja pakata pois hyvin näppärästi saariston vaihtuvissa olosuhteissa suhatessa. Sitä voi käyttää myös yhdessä fokan kanssa. Pääsiäispurjehduksen pikkukokeilun perusteella se vaikuttaa lupaavalta.

Takilan trimmaus
Mastoa on taivutettu enemmän yläosastaan kuin viime kaudella. Tällä kaudella myös windeksi pörrää maston huipussa kertomassa tuulesta tai hämähäkkien kutomisvimmasta. Barduunoiden köydet on uusittu pintakerrokseltaan vahvempiin, ne kun joutuvat todella lujille käytössä.



Fendarit
Mustiin fendareihin, eli pampuloihin, vaihdettiin nätimmät ja samalla pidemmät mustat kiinnitysköydet. Keulaan saatiin vihdoin musta (erikoisväri) Fender Step, jonka päälle voi astua, jos joutuu kiipeämään veneeseen oikein matalalta laiturilta.



Kiinnitysköydet ja joustot
Kotisataman kiinnitysköydet on pleissattu oikean mittaisiksi lenksuiksi. Hih - säästämme nyt varmaan muutaman arvokkaan sekunnin sekä lähdöissä että rantautumisissa - vuosien saatossa sekunneista kertyy tunteja jne... Myös joustoja on hankittu kiinnitysköysiin; ei ole kiva jos aallokko nykii.



Ankkuri
Ranskasta löytyi 15 kg:n kiilamainen ankkuri, jonka saa purettua kahteen osaan säilytystä varten. Meillä on siihen 40 m Lirosin ankkuriköysi, jossa on 10 m matkalla lyijypainoja pitoa lisäämässä. Lisäksi meillä on toinen pikkuankkuri. Kai näillä selviää alkuun... emme ole innokkaita ankkuri-parkkeeraajia.


Aurinkoista viikonloppua kaikille! Me lähdemme seilaamaan päiväretkiä ja laittelemaan venettä - aina siellä jotain pientä puuhaa on...



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti