perjantai 31. heinäkuuta 2015

Ångestön onnea ja juhlaa

Maanantai 20.7. oli tuplajuhlapäivä: Kaminami vietti toista kertaa nimppareitaan ja me 13. hääpäivämme. Kirjoitinkin aiheesta pienen välipostauksen heti tuona päivänä (Yhtä juhlaa! Ei kun hahta!) Aamulla lähdimme Helsingin Katajanokalta 36,6 mailin legille kohti Inkoon merikarhusatama Ångestöä, johon pysähdyimme aiemmin myös Helsinkiin päin tullessa. Länteen matkatessa tuulet ovat tyypillisesti vastaisia, tällä kertaa myös heikkoja. Tumman taivaan alla oli lämpöä tämän vuoden heinäkuulle tyypilliset +18 astetta. Rysäkarin kohdalla sain kuulla taas Kipparin lapsuusajan tarinoita "Nepa"-kisoista. Naurattaa aina se Kipparin innostunut ilme, kun hän näkee sielunsa tuikkivin silmin kisan kulun uudelleen niiden tapahtumapaikoilla.

Vasta Skrubbön kohdalla, lähes kolmen tunnin koneajon jälkeen, nostimme purjeet ja luovimme tunnin verran heikkoon 2-2,5 m/s tuuleen. Kun tuuli hiipui uudelleen, käynnistimme korvat luimussa taas koneen hirnumaan noin puoleksi tunniksi. Porkkalanselän itäreunaa lähestyessämme nostimme uudelleen purjeet ja luovimme lomailuvauhtia pikkutuulessa. Porkkalanselällä pääsimme vihdoin vaihtamaan codeen ja liidimme nätisti yli 7 solmua n. 3 m/s (6,5 kn) sivutuulessa ja pian ohitimme pitkän etumatkan saaneen samankokoisen Siesta 32:n. Kurssin käännyttyä oli vaihdettava vielä fokkaan, mutta pääsimme luovimaan jo mukavampaan 4,5 m/s tuuleen ja samalla myös keveään kesäsateeseen. Noin puolet koko matkasta pääsimme kuitenkin etenemään purjein.

Ångestöön ajaminen on tarkkaa hommaa ja onneksi tällä kertaa linjaa ei tarvinnut tihrustaa laskevan auringon vastavaloon. Kun rantauduimme kello 15.30, oli suojaisalla itälahdella täysi kesä: lämmintä, tyyntä ja aurinkoista.

Ehdimme juuri syömään ja asettumaan kotoilemaan, kun sade löysi tiensä myös Ångestöön. Se oli kaunis ropiseva kesäsade, jota piti tämän tästä nousta ihailemaan ikkunoista.

Olimme jostain syystä aika väsyneitä ja juhlisitimme tuplajuhlapäiväämme aika kevyesti: kannullisella sangriaa ja pienillä herkuilla. Pelasimme pitkästä aikaa muutaman erän korttiakin. Ainoa peli jonka säännöt satuin enää muistamaan oli "Musta Maija". Muistelin esimerkiksi "Canastan" olevan mielenkintoinen peli, mutta sen monimutkaisemmat säännöt olivat jo unohtuneet. Ehkä tärkeintä juhlapäivän viettoa on kuitenkin se tietty mielentila: että muistaa olla kiitollinen hyvistä vuosista yhdessä ja Kaminamista.

Viikonlopun jälkeen oli Ångestössäkin hiljaista: meitä yöpyi itäisessä päälaiturissa kolme venettä ja "takapihan" länsilaiturissa (kuvassa) lisäksi yksi. Saimme uusilta venenaapureilta taas lisää tietoa Ångestön paikkojen syvyyksistä, joten satama tuli jälleen hieman tutummaksi. Netti toimi huonosti korkeiden kallioiden katveessa. Mies perusti illalla toimistonsa kallioiden laella sijaitsevaan pieneen huvimajaan ja sai siellä hoideltua kiireisimmät työasiansa. Illalla katselimme radiota, sillä kuuluvissa kanavissa ei ollut juuri valikoimaa. Ruotsinkielisillä kanavilla ei taida olla katvealueita, mutta niillä tuntuu olevan paljon puhetta ja vähän musiikkia.

Tiistaina heräsimme kello 8.00 pääsky-herätyskellon iloiseen kujerrukseen ja pakahduttavan kauniiseen aamuun. Ilma oli erityisen raikasta sateen jälkeen ja aurinko valaisi vehreän luonnon kirkkaisiin väreihin. Nelilapsinen joutsenperhe tuli ruokailemaan lahden pohjukkaan, aivan laiturin kupeeseen. Ihailimme naapuriveneen miehistön kanssa äänettömästi joutsenia samalla kun nautimme aamiaista takakansillamme.

Vietimme kiireetöntä aamua muiden veneiden jo lähtiessä matkaan. Viimeinen lähtijä sulkee aina saaren: lukitsee tuulettumassa olleen saunan ja muut tilat sekä laskee lipun.

Sateisen yön jälkeen oli hyvä pitää pieni täystuuletuksen ja veneen kuivattelun hetki. Siinä samalla ehti hoitamaan tiskitkin. Lämpöä oli +19 astetta, mikä tuntuu tyynenä päivänä jo ihan kesältä. Jatkoimme matkaamme vasta aamupäivällä kello 11 aikoihin länteen, kohti seuraavaa meille uutta merikarhusatamaa: Tammisaaren saaristoon kuuluvaa Matgruvania.

Mukavaa alkavaa viikonloppua kaikille!
Turussa tänä viikonloppuna järjestettävillä
Baltic Offsore Weekillä ja Classic Yachts Regatassa
purjehtiville paljon kisailoa ja onnea!